З ІСТОРІЇ МИКОЛАЇВСЬКОЇ ЦЕРКВИ У ВОЛОДИМИРІ

З ІСТОРІЇ МИКОЛАЇВСЬКОЇ ЦЕРКВИ У ВОЛОДИМИРІ
З ІСТОРІЇ МИКОЛАЇВСЬКОЇ ЦЕРКВИ У ВОЛОДИМИРІ

Місто Володимир з давніх часів славилося багатством церков – різних за історією, архітектурним стилем і конфесійною належністю.
В урочищі Зап'ятниче , яке дістало свою назву від П'ятницької церкви, котра була там з 16 століття та не збереглася до наших днів, розташувалася ще одна пам'ятка – церква святого Миколи. Вона має свою неповторну історію, бо за понад 200 років свого існування належала до різних конфесій, кожна з яких залишила у пам'ятці свій слід.
Відомо, що у 16 столітті у цій місцевості знаходився батьківський будинок Івана Кунцевича, який увійшов в історію як священномученик греко-католицької церкви Йосафат Кунцевич і похований у базиліці святого Петра у Ватикані (Італія). Батько майбутнього святого – Гавриїл Кунцевич був шевцем і міським радником і звів у цій частині міста свій будинок. 
Відтоді, як нікого з рідних Кунцевичів у місті не залишилося, греко-католицький єпископ з Холма Порфирій – Скарбка Важинський викуповує цю земельну ділянку і в пам'ять про святого будує тут каплицю у стилі пізнього бароко. Каплицю освячують у 1790 році на честь святого Йосафата.
Бароко -  стиль в європейському мистецтві 16-18 ст. (архітектура, скульптура, живопис, музика, література), який виник в Італії (Венеція, Флоренція) та поширився у Європі та світі. Ідейним натхненником був Мікеланджело Буанаротті. 
Термін «бароко» перекладається з французької та португальської мов, як перлина неправильної форми.
Характерними рисами бароко є пишнота, грандіозність, парадність, яскравість кольорів, експресивність орнаменту, ефекти світлотіні та кольору, синтез мистецтв – скульптури, архітектури, живопису.
В Україні у 17-18 ст. поширилося козацьке (мазепинське) бароко, яке поєднало риси європейського мистецтва і місцеві особливості.
Миколаївська церква у Володимирі візуально нагадує церкву святого пророка Іллі в селі Суботові, яку збудовано на кошти Богдана Хмельницького.
Мистецтвознавці говорять про провінційне бароко, яке межує з архітектурою класицизму. Певні риси провінційного бароко властиві й Миколаївській церкві.
У 1795 році відбувся третій поділ Речі Посполитої й Волинь входить до складу Російської імперії. Каплицю святого Йосафата передають під юрисдикцію Православної церкви й у 1800 році освячують як православну церкву святого Миколи.
Святий Микола – шанований святий християнської церкви. Народився у місті Патері у Римській імперії. Жив у 3-4 століттях. Був римським священиком грецького походження, єпископом у місті Мири Лікійські, благодійником, а тому й заслужив славу людини, яка допомагає бідним і знедоленим. Церкви присвячені святому Миколі є у багатьох країнах, де поширене християнство.
До 1900 року Миколаївська церква виконувала функцію головного храму м. Володимира-Волинського, оскільки Успенський собор знаходився у напівзруйнованому аварійному стані та був непридатним для Богослужінь. Пізніше вона служила цвинтарною каплицею.
Історик Олександр Цинкаловський у праці «Княжий город Володимир» писав, що у 1915 році Миколаївська церква була єдиною, де служби здійснювалися українською мовою.
Ще у другій половині 19 століття у церкві служили Севастіан Косович – священник і краєзнавець, автор дослідження про давні храми Володимира-Волинського і Даміан Герштанськитй – священник, депутат російської царської Думи та сенатор польського сейму, який згодом був настоятелем Василівської церкви.
З розповідей старожилів відомо, що у 30-х роках 20 століття церква діяла як греко-католицька.
У радянські часи храм був перетворений на склад.
У 1991 році споруду передали православній громаді, згодом відновили дзвіницю.
У 20-30-х роках 20 століття Миколаївську церкву замальовував відомий художник Наполеон Орда. 
Наполеон Орда був відомим білоруським і польським художником, літератором, композитором, брав участь у повстанні поляків проти Російської імперії у 1830- 1831 роках, згодом емігрував до Франції, там дружив з Фредеріком Шопеном, О.Бальзаком, Ф.Лістом та іншими знаними людьми. Замальовки Орди цінні тим, що на них зображено церкви, які або не існують нині, або є у зміненому вигляді.
До нашого часу збереглося 177 робіт цього митця, на яких зображено архітектурні пам'ятки України, серед них і Миколаївську церкву у Володимирі.
Богдан Янович, науковий співробітник історичного музею.
 

Розділ новин: 

Коментарі

Схожі новини: