На адресу управління водопровідно-каналізаційного господарства м. Володимира-Волинського надходить чимало запитань від мешканців міста щодо застосування Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання». Керівництво підприємства надало відповіді на основні питання.
Основною проблемою обліку реалізації послуг водопостачання та водовідведення в багатоквартирних будинках є недостовірність обліку реалізації питної води та стоків.
100% обліку комунальних послуг вимагає держава. Із 2 серпня 2017 року набрав чинності Закон України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання». Реалізація цього Закону є важливою передумовою для забезпечення в державі обов’язкового 100% обліку водопостачання. Завдяки забезпеченню обліку холодного водопостачання споживачами сплачуватимуться кошти лише за фактично спожиті послуги, тобто лише за те, що ними було використано. Це дозволить не тільки об’єктивно здійснити розрахунок за послуги, які були отримані споживачем, а й розпочати ефективний процес досягнення економії в умовах постійного зростання цін на енергоресурси.
Загалом передбачено обов’язкове встановлення: вузлів комерційного обліку (загальнобудинкових) приладів обліку холодної води для житлових будинків та вузлів розподільного обліку (квартирних лічильників) для індивідуального обліку споживання води.
За Законом встановлення вузлів комерційного обліку зобов’язаний здійснити оператор зовнішніх інженерних мереж (водоканал). Витрати на оснащення будівель вузлами комерційного обліку, здійснені оператором зовнішніх інженерних мереж, відповідно до Закону, відшкодовуються споживачами послуг та холодного водопостачання, а також власниками (співвласниками) приміщень шляхом сплати внеску за встановлення вузла комерційного обліку (ч.6 ст.3 Закону). Разом із тим, у відповідності до пункту 8 статті 3 Закону, органам місцевого самоврядування надано право у відповідності до чинного законодавства приймати рішення про виділення коштів з місцевого бюджету на оснащення вузлами комерційного обліку будівель, які на день набрання чинності Закону були приєднані до зовнішніх інженерних мереж. Враховуючи високу вартість комплексу робіт із встановлення комерційного засобу обліку холодної води у багатоквартирному будинку та значне фінансове навантаження щодо відшкодування виконавцю послуг вартості облаштування таких вузлів обліку, яке лягає на співвласників житлових будинків, Володимир-Волинською міською радою у 2020 році було прийнято рішення та виділено кошти з місцевого бюджету на оснащення будівель вузлами комерційного обліку споживання послуг з централізованого водопостачання. Завдяки цьому мешканці будівель, оснащених лічильниками за бюджетні кошти, будуть звільнені від сплати внеску за встановлення лічильника, що передбачено Законом (ч.8 ст.3).
Як здійснюватиметься розподіл послуг
Розподіл обсягів комунальних послуг між споживачами у будівлях, оснащених вузлами комерційного обліку, буде проводитися між усіма споживачами з урахуванням показань вузлів розподільного обліку (ст.10 ч.1). У разі, якщо приміщення всіх споживачів у будівлі оснащені вузлами розподільного обліку питної води, загальний обсяг спожитої у будівлі відповідно питної води (крім обсягу, витраченого на загальнобудинкові потреби) розподіляється між споживачами відповідно до обсягу споживання за показаннями вузлів розподільного обліку (ст.10 ч.3;2).
У разі, якщо жодне приміщення у будівлі не оснащене вузлами розподільного обліку питної води, загальний обсяг спожитої в будівлі відповідно питної води (крім обсягу, витраченого на загальнобудинкові потреби) розподіляється між споживачами пропорційно до кількості осіб, які фактично користуються такими послугами (ст.10 ч.3; 3).
У разі, якщо частина приміщень в будівлі оснащена вузлами розподільного обліку питної води, а частина – не оснащена, обсяг, спожитий споживачами у приміщеннях, оснащених вузлами розподільного обліку, встановлюється у розмірі, визначеному за допомогою таких вузлів, а загальний обсяг спожитої у будівлі відповідно питної води (крім обсягу, витраченого на загальнобудинкові потреби та споживачами у приміщеннях, оснащених вузлами розподільного обліку) розподіляється між споживачами, приміщення яких не оснащені вузлами розподільного обліку, пропорційно до кількості осіб, які фактично користуються такими послугами (ст.10 ч.3; 4). Крім того, варто зазначити, що набула чинності Методика розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затверджена Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України від 22.11.2018р. №315. Методику затверджено у відповідності до вимог Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», який передбачає, що мешканці будинку як власники цілісного майнового комплексу мають сплатити за весь об’єм води, яку спожив їхній будинок. Серед основних принципів, що застосовує Методика, принцип визначення та розподілу небалансу – різниці між обсягом холодної води, виміряним загальнобудинковим лічильником, та сумарним обсягом спожитої холодної води за показами квартирних лічильників. Оснащення вузлами комерційного обліку спрямовано головним чином на зменшення технологічних витрат та втрат води у внутрішньобудинкових системах постачання холодної води.
Управління водопровідно-каналізаційного господарства рекомендує всім споживачам міста, квартири яких не оснащені лічильниками, встановлювати індивідуальні прилади обліку (вузли розподільного обліку води) та сплачувати лише за фактично спожиті послуги водопостачання у ваших оселях. Це дасть можливість не тільки об’єктивно здійснити розподіл використаних вами послуг, а й допоможе зекономити ваш сімейний бюджет. Окрім того, обов’язковою вимогою залишається повірка квартирних лічильників.
Важливо!
Відповідно до статті 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», ст.9 розділу VI Закону України «Про житлово-комунальні послуги», засоби вимірювальної техніки, які перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці, а споживачі зобов’язані своєчасно подавати лічильники на періодичну повірку.
Відтак засоби обліку води, які не пройшли періодичної повірки, не можуть вважатися як такі, що відповідають встановленим вимогам, та не допускаються до експлуатації.
Проводити розрахунки за отримані послуги згідно з показаннями лічильників води у разі, коли хоча б один із приладів обліку води не пройшов періодичної повірки, немає правових підстав. Враховуючи вище викладене, зазначаємо, що розрахунки за отримані послуги з централізованого постачання холодної води та водовідведення адресами, де повірка лічильників не проведена, проводяться згідно з установленими нормативами споживання з урахуванням кількості зареєстрованих в помешканні осіб. Після проведення періодичної повірки приладів розподільного обліку води нарахування будуть проводитися відповідно до показань лічильників води.
Коментарі