Сьогодні в розпалі голосування за громадський бюджет міста. П’ятий рік поспіль із міського бюджету на ці цілі виділяється один відсоток на реалізацію ініціатив жителів міста, які прагнуть внести свій вклад у позитивні зміни на території громади.
Ідея створення громадського бюджету має на меті пробудити громаду, підняти найактивнішу її частину і сказати, що ви маєте можливість взяти участь у розподіленні коштів і вирішенні своїх же потреб.
У поточному році на реалізацію проєктів передбачено два мільйони сто вісімдесят тисяч гривень. Цей рік особливий, після об’єднання територія запровадження ідей збільшилася і охоплює всю ОТГ.
Будь-який житель громади може подати проєкт, пов’язаний із покращенням життя як у місті, так і в сільській місцевості, взяти участь у конкурсі, перемогти в голосуванні і спостерігати як автор за реалізацією свого проєкту.
Громадський бюджет буде ефективним тільки тоді, якщо не буде корупційної складової, бо такі можливості, на жаль, є. Це може бути створення штучних об’єднань - «ініціатив від влади», якщо авторами проєктів є працівники виконавчого комітету чи члени координаційної ради з громадського бюджету, які просуватимуть на голосування свої проєкти. Або ж іще одна спроба зловживань – це коли влада через працівників виконкому «просить» самостійно чи через бюджетні установи подавати проєкти на благоустрій власної території і таким чином частину коштів «красти» з бюджету участі.
Пригадую, як після двох років існування громадського бюджету тодішня голова координаційної ради Лариса Кулікова на засіданні ради подавала пропозицію взагалі відмінити громадський бюджет участі після випадків, коли надходила інформація про зловживання як авторами, так і виконавцями впровадження громадського бюджету. Ця пропозиція не була тоді підтримана більшістю членів координаційної ради.
Ще тоді були перші «дзвіночки», і це насторожувало. Дивним було те, що з приходом «нової команди», свідомо використовуючи недосвідченість нових депутатів, винесли на сесію пропозицію змінити Положення про бюджет участі під себе, щоб була можливість «красти» частину коштів, виділених на громадський бюджет на потреби бюджетних установ.
Виникає логічне запитання: що заважає керівникам бюджетних установ підготувати бюджетний запит із вимогою виділення коштів на потреби закладу?
Я як один з авторів рішення про запровадження бюджету участі провів аналіз цьогорічних проєктів, які координаційною радою допущені до голосування.
Якщо зайти на сайт бюджету участі цього року, то можна побачити проєкти, які подають для реалізації в школах чи дитячих садках. Наприклад, мене нещодавно агітували проголосувати за проєкт громадського бюджету «Встановлення дитячого майданчика на території КП «Володимир-Волинське ТМО». Чи інший аналогічний проєкт – встановлення на території гімназії тренажерів «Тренажери – запорука здоров’я дітей та дорослих». Насправді я думаю, що місто мало б це фінансувати, але ж не коштами, які виділили на громадський бюджет.
Чому керівникам шкіл чи дитячих садочків так простіше? Тому що це можливість обійти фахову робочу групу з визначення бюджетних потреб на конкретну установу, депутатську бюджетну комісію, а також сесію міської ради. Ідея зрозуміла: завжди простіше набирати голоси адмінресурсом, через соціальні мережі чи через записки від класних керівників, учителів дітям у щоденнику: «Ви маєте проголосувати за такі от проєкти».
Мене також особисто обурило рішення координаційної ради про допущення до голосування проєкту з явним конфліктом інтересів, тобто грубим порушенням Закону. Подала цей проєкт і виступила автором працівниця виконавчого комітету, яка безпосередньо підпорядковується заступниці міського голови, котра також була головою координаційної ради і безпосередньо приймала рішення про допущення проєкту до голосування. Назва цього проєкту «Популяризація логотипу про встановлення святкової інсталяції». Прикро, що працівниця міської ради також не знає, що ця ідея вже затверджена депутатами до впровадження в Стратегії розвитку міста на 2021-2024 роки. За це рішення голосували депутати, визначені кошти на заміну святкової інсталяції на центральних вулицях міста, а не на окремій ділянці.
Не можна допустити, щоб замість прозорого голосування серед жителів громади відбувалося заздалегідь схвалення рішення про переможців проєктів посадовцями, яких ми вибираємо, чи ручною координаційною радою. Залучення та контроль громадян мають відбуватись абсолютно на кожному етапі: від підготовки проєкту, допущення до голосування та нагляду автора за впровадженням своєї ідеї. Якщо цього не зробити, то ризики можуть завадити популяризації ідеї бюджету участі та не дати того ефекту, який передбачається в результаті його використання, а також зневіра активних громадян до справедливого розподілу бюджетних коштів.
Сергій Радкевич, м. Володимир-Волинський
Коментарі