Календарне питання актуальне не тільки у різдвяний період, але й напередодні Великодня. Для християн це найважливіше свято, адже це для них не тільки Воскресіння з мертвих Ісуса Христа, але й перемога над смертю, над гріхом, надія на спасіння та уникнення вічних пекельних страждань.
Чому в християн немає єдиної дати Великодня?
Отже, у християн Великдень настає у наступну неділю після повного місяця, першого після весняного рівнодення. Різниця лише у тому, що одні вираховують дату повного місяця та рівнодення за григоріанським календарем, а інші – за юліанським.
Тут треба зазначити, що за григоріанським календарем живуть не всі католики і не тільки католики, а тому Великдень за григоріанським календарем не варто називати «католицьким». Ним, окрім римо-католиків, послуговуються ще й протестантські деномінації. Тобто календар не є виключно конфесійним маркером. Більше того, українські греко-католики, хоча і належать до Католицької церкви, усе ж таки живуть за юліанським календарем.
Також не варто ототожнювати і православних виключно з юліанським календарем. По-перше, 9 із 15 помісних православних церков використовують новоюліанський календар (це коли Різдво збігається з григоріанським, а Великдень – із юліанським). Решта користується просто юліанським. А от Православна церква Фінляндії, що входить до складу Вселенського Патріархату, святкує Великдень за григоріанським календарем.
Що з цим робити?
Вочевидь, що у період війни це питання не здається таким уже принциповим. Віртуальна літургія та причастя онлайн відсувають календар на другий план.
Може, досить уже жити за календарем, який відстає лише тому, що його колись давно прийняла церква, бо не мала альтернативи? Сучасні церкви мають вебсайти, електронну пошту, онлайн-трансляції та рахунки у банках, але удосконалити календар, щоб церковний повний місяць збігався з астрономічним, чомусь досі не змогли.
Перехід на новий календар – шанс для оновлення церков України
Коронавірус і війна з росією створюють вікно можливостей для тих, хто не мав сили духу сам започаткувати серйозну розмову. Обставини її вже ініціювали, треба лише наважитись вийти із зони комфорту та перестати ховатися у дитячому «будиночку» традицій. Тим паче, що юліанський календар авторства язичника Юлія Цезаря – це явно не альфа і омега християнської ідентичності та річ, за яку варто триматися за будь-яку ціну. Адекватність календаря та відповідність об’єктивним астрономічним реаліям у добу Ілона Маска – значно важливіше для проповіді християнства у сучасному світі.
Місцева церква прийняла важливе рішення
Цьогоріч одна із володимирських протестантських церков прийняла для себе важливе рішення – перейти на святкування усіх свят разом із християнами світу.
- Церква прийняла рішення святкувати Пасху 17 квітня, - розповідає пастор церкви євангельських християн баптистів «Благодать» Сергій Морозюк. – Насправді причина, певно, тільки одна. Вона у тому, що зараз існує два календарі. Майже увесь християнський світ нині живе за новим стилем. Україна також частково перейшла на новий стиль святкування християнських свят, прийнявши Різдво 25 грудня державним вихідним. Тому логічно було б перейти також і з іншими церковними святами, зокрема із в’їздом Ісуса Христа в Єрусалим і Великоднем. Якщо ми говоримо про нашу Православну церкву України, то вони також ведуть діалог, принаймні на місцях, про те, щоб перейти на святкування за новим стилем. Ми солідарні з усім світом і сучасною Україною.
Як зазначає служитель церкви, досить багато протестантських церков у нашій державі вже здійснили такий перехід.
- Я знаю добрий десяток церков і в нас на Волині, які святкуватимуть Пасху 17-го квітня, - каже пастор Сергій. – Насправді багато хто із священнослужителів десь за чаєм при звичайному спілкуванні також говорять, що принципово будуть святкувати 17-го числа, щоб бути в єдності зі всіма вірянами світу, а не росії.
Активісти і політики місцевого рівня піднімають питання переходу
Нещодавно депутат Волинської облради Іван Мирка на своїй сторінці у фейсбуці опублікував відео, де категорично висловився щодо святкування Великодня. У розмові з кореспондентом нашого видання він прокоментував своє ставлення до цього питання.
- Справа в тому, що я піднімаю питання введення новоюліанського календаря, за яким українці могли б відзначати свої релігійні свята спільно з іншими європейськими країнами і усім християнським світом, тому що той календар, за яким ми зараз святкуємо, більше нас пов’язує з москвою і тією політикою, яку веде російська православна церква, несумісною з православним християнським життям. Через це я хочу бути подалі від таких зв’язків і відмежуватися. Звичайно, що не все так просто, але цей діалог потрібно вести. Зараз я вважаю, що це на часі, - розповідає пан Іван. – Особисто для себе я прийняв таке рішення, що буду не просто святкувати Пасху 17 квітня, а й спонукатиму до того, щоб люди ініціювали в своїх громадах підняття цієї теми. Звісно, що не все вийде, як того хочеться. Швидше за все, ми святкуватимемо цього року Великдень двічі через родичів і церкву, яку моя родина відвідує. А от щодо Різдва, то я його святкуватиму точно лише 25 грудня. Часто веду діалог із тим священником, який служить у церкві, що я відвідую. Там є свої нюанси. Але все одно піднімати ці питання треба. Звичайно, Православна церква України буде триматися єдності в своїх парафіях, але, на мою думку, у цьому випадку чекати не треба, а розвивати цю тему і впроваджувати.
Зрозуміло, що цьогоріч змін чекати не варто, але це робити треба. Думаю, що зокрема й росія дотримується цього календаря і святкування, щоб відокремлюватися від усього світу. Але нам навпаки необхідно об’єднуватися з усіма християнами.
ПЦУ дотримується традицій, започаткованих за часів Візантії
Також питання переходу святкування Великодня прокоментував керуючий Володимир-Волинською єпархією Преосвященний єпископ Матфей.
- Зараз перехід святкування поки не можливий. Це через те, що пасхалія (таблиця для визначення часу щорічного святкування Великодня та інших (таких, що змінюють у залежності від Великодня свій термін) свят - авт.) усталена ще з часів Візантійської імперії. Навіть ті церкви, що живуть за новоюліанським календарем, увесь православний світ усе одно дотримуються цієї пасхалії. Є лише одна автономна Фінляндська церква, яка встановила нову пасхалію. Тому поки це питання не буде розглядатися на всеправославному рівні, то перехід до нового святкування неможливий, щоб не призвести до розколу в Церкві. Як буде нова пасхалія обговорюватися на рівні Вселенського Патріархату всіма православними церквами, тоді можливі й наступні дії, - розповідає владика. – Моя особиста позиція не може ні на що впливати, оскільки я священнослужитель Православної церкви, я мушу дотримуватися правил, які встановлені для всіх. Буде священноначаліє приймати якісь кроки, то ми виконуватимемо те, що буде рекомендувати для нас предстоятель церкви і консенсус усіх православних церков. Поки питання прийняття нової пасхалії не піднімалося. Хоча на місцевому рівні звичайні люди та активісти вже це обговорюють. Але ми повинні дотримуватися консолідованої позиції разом. А щодо святкування Різдва, то вже настав час переходити на новий стиль, бо люди готові і ми не проти.
Олексій Біянов
Коментарі