Якщо у слухавці телефона ви почули колектора: що потрібно знати у світлі норм нового закону про захист своїх прав

Якщо у слухавці телефона ви почули колектора: що потрібно знати у світлі норм нового закону про захист своїх прав
Якщо у слухавці телефона ви почули колектора: що потрібно знати у світлі норм нового закону про захист своїх прав

Ще років десять тому якби пересічного українця запитали, що таке «колектор», то він би точно догадки будував про систему очистки води чи будь-яку техніку. А сьогодні це слово встигло у багатьох закарбуватися в  пам’яті, у декого викликає певне побоювання і злість на існуючу систему в країні, при цьому має нове лексичне значення.
У пошуковій сиcтемі  «Google»  це слово пояснюється  в світлі сьогоднішньої  теми про колекторські фірми восьмим пунктом, а у вікіпедії одним коротеньким рядком: «Колектор (від лат. collector — «збирач») — об’єкт або пристрій для збирання чого-небудь». І все.
За останні десять років ці збирачі за рахунок методів своєї роботи: гнівних листів, погроз, телефонних дзвінків до рідних чи близьких боржників – домоглися того, що діяльність усіх колекторських контор, агенцій і спеціалістів в Україні Верховна Рада вирішила унормувати, щоб слово колектор означало виключно спеціаліст із повернення неповернених боргів, а не машина, яка в деяких випадках була причиною фатальних подій у житті українців, навіть суїциду. Цей закон має назву «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту боржників при врегулюванні простроченої заборгованості» за номером 1349-IX від 19.03.2021.
Закон є. І виконувати його доведеться усім: тим, хто бере кредити і вчасно не повертає, і тим, хто потім турбується про їх повернення.
Кредити і їх повернення
Зараз існує безліч фінансових компаній (банки, кредитні спілки, кредитні агенції), які охочим можуть видати для користування різноманітні суми коштів. Звісно, що завжди потрібно ознайомлюватися з умовами, на яких людина позичає кошти, а краще мати їх на руках у письмовому вигляді. У цій справі є безліч підводних каменів, на які позичальник натикається, коли уже потрібно повертати гроші або щось сплачувати за користування позикою чи кредитом. До виявлених якихось «особливих» умов повернення кредиту можуть додатися непередбачувані обставини. Форс-мажорні, як ще їх називають, обставини дуже часто провалюють усі наші розрахунки, коли ми позичаємо кошти, плануємо терміни і джерела, з яких повертатимемо: карантин, раптове безробіття, різноманітні ринкові ризики, курсові валютні коливання, а іноді просто недуга, яка в рази ускладнює повернення боргів. 
Не залежно від обставин, що заважають повернути позичені кошти, слід усім пам’ятати: позичене завжди доведеться повертати. Тому коли ви уже потрапили в таку позикову халепу (або ж до списку боржників колекторської фірми), то не чекайте візиту судових виконавців, які відберуть усе, лишивши тільки найнеобхідніше, відповідно до затвердженого списку особистих речей.  Шукайте способи повернути кошти, старайтеся достукатись до кредиторів щодо реструктуризації боргу (розбиття на частини, фіксування сталої величини боргу), або навіть можливе часткове списання. І якщо в той час, коли ви цим займаєтеся, вас починають діставати «люб’язні» спеціалісти колекторських компаній, ви маєте знати, що ваше почуття гідності ніколи не може бути зневажене, ви, і тим більше ваша родина, маєте право на захист власного простору, а також на цивілізоване розв’язання будь-яких проблем.
Колектори на зв’язку
Як правило, в колекторської фірми є всі номери телефонів вашої родини, сусідів, родичів у третьому поколінні. І в минулі роки ці фірми творили просто психологічний тиск на боржників: писали вимоги із завищеними зобов’язаннями, інформували про суди у будь-який час доби, по декілька разів телефонували до друзів, родичів і близьких з вимогою повернути борг.
Новий закон цей процес не тільки зробив цивілізованим, але й заборонив ряд заходів, які раніше в роботі з боржниками використовували колектори.
Отже, якщо ви маєте справу з колекторською фірмою, яка пред’явила вам претензії, то доречним буде з’ясування вами у колекторів, чи є назва цієї колекторської фірми у реєстрі Національного банку України. Крім цього, представник колекторської фірми повинен назвати своє прізвище та ім’я, повну суму простроченого боргу, а також правові підстави цього телефонного дзвінка, коли це відбувається вперше. Як перша, так і всі наступні взаємодії з боржником повинні фіксуватися технічними приладами і зберігатися в цій установі упродовж трьох років.
У список взаємодії, окрім телефонних дзвінків, відеопереговорів, входять і особисті зустрічі з боржником. Але на це має погодитися і надати письмову згоду сам боржник, обов’язково погоджуючи місце зустрічі.
Забороненим для колекторів є здійснення взаємодії з боржником (телефонні дзвінки, смс, спілкування у вайбері) у неробочий час. Тобто, дзвінок колекторів до боржника (чи його родича, колеги) у проміжку між 20.00 і 9.00 ранку, а також у вихідні, неробочі чи святкові дні, є грубим порушенням цього закону. Боржнику не можуть навіть у дозволений час телефонувати більше двох разів на добу.
Важливою новацією є те, що тепер кожна фінансова установа від початку дії цього нового закону при видачі і оформленні кредиту в обов’язковому порядку повинна вносити в текст договору з позичальником пункт, у якому обумовлюється, що у випадку неповернення кредиту усі права за цим договором будуть передані до колекторської компанії.
І наостанок. Якщо ви потрапили до числа боржників і не можете з будь-яких причин далі будувати взаємодію з колекторами, то ви маєте право вибрати для подальшої такої взаємодії щодо вашого боргу уповноваженого представника. Саме він і буде спілкуватися з колекторами, і ніхто не має права порушити ваш спокій. Звісно, що такі уповноважені особи за свої послуги, напевно, братимуть гроші.
Відповідальність за порушення Закону
Головним регулятором і арбітром у законній діяльності з повернення колекторами боргів виступатиме Національний банк України. Саме він закликатиме до відповідальності колекторські установи. За прямим телефоном 0-800-505-240 НБУ прийматиме усі скарги стосовно неправомірної діяльності колекторів. Якщо лінія зайнята, то можна написати письмове звернення в електронному листі на адресу [email protected]. Максимальний штраф, який накладатиметься на порушника, сягатиме 170000 гривень, а також існує величезний ризик бути виключеним зі списку-реєстру колекторських компаній, а це є прямою втратою бізнесу.
Оксана Дворецька

Розділ новин: 

Коментарі

Схожі новини: