Уже не перший рік люди в невеличких селах бідкаються, що буде з поштою, адже там, де проживає менше 1200 мешканців, стаціонарні відділення закриваються, а працівники звільняються.
Утім, не все так погано, як може здатися. Чимало селян навіть радіють нововведенням. Кажуть: «Де раніше не ступала нога листоноші, туди сьогодні приїжджають пересувні відділення пошти».
Відразу наголосимо: пошта працюватиме й надалі. Однак у селах, де мешкає менше 1200 осіб, відділення будуть не стаціонарні, а пересувні. Перейти на таку форму роботи нас змусило те, що кількість послуг, які оплачують жителі маленьких сіл, не перекриває витрат, які несе «Укрпошта» для забезпечення цих послуг. Іншими словами, ми працюємо у збиток, але все одно мусимо витрачати кошти на зарплату листоношам, на сплату податків, на утримання приміщення ВПЗ. Якби це був банк чи магазин, він, не маючи прибутків, одразу б закрився. Але ми розуміємо: для жителів маленьких сіл (а на Волині таких людей майже пів мільйона) пошта – це чи не єдина структура, яка привезе пенсію і газету, доставить ліки і продукти. Тому, аби не закриватися, але й не працювати собі у збиток, ми просто змінили формат роботи.
Відразу ж у багатьох виникає питання: яким чином працюватимуть пересувні відділення? Тому розповімо детальніше про принцип роботи. У село приїжджатиме наш спеціалізований автомобіль. В одному місці – точці присутності (це фактично аналог стаціонарного відділення) – залишатиметься листоноша. Сюди приходитимуть люди, які хочуть заплатити за світло, воду, газ, отримати листи чи періодику, передплатити газету чи журнал. У той же час селом курсуватиме автомобіль «Укрпошти» і для маломобільних груп населення буде розвозити пенсію, соціальну допомогу, продукти, ліки, газети, а також приймати передплату. Для того, щоб люди знали, в які саме дні та години чекати листоношу, аби не залишитися без пенсії чи заплатити за комуналку, існуватиме чіткий графік роботи пересувних відділень. Перші два тижні цей графік буде «плаваючим», щоб ми побачили, скільки разів на тиждень треба приїжджати до того чи іншого села, скільки часу перебувати, аби всіх обслужити і водночас дарма не простоювати. Крім того, бригади поштарів, закріплені за тим чи іншим селом, будуть вивчати вулиці, маршрути, людей. І через два-три тижні ми зможемо скласти остаточний графік роботи пересувного відділення для кожного окремого села.
Можливі ситуації, коли дорогою зламається машина, але це ми також передбачили, щоб люди не чекали цілий день. По-перше, сьогодні всі ми маємо мобільний телефон і можемо без проблем попередити про якусь надзвичайну ситуацію. По-друге, кожен автомобіль «Укрпошти» матиме таке обладнання, яке дозволить нам відстежувати і маршрут машини, і час її перебування в тому чи іншому селі, тому навіть у випадку поломки чи іншої непередбачуваної обставини ми зможемо оперативно зреагувати і знайти вихід із ситуації.
Крім того, робота пересувних відділень перевірялася на практиці. Минулого року цей пілотний проєкт діяв у семи областях України. Завдяки цьому ми протестували роботу пересувних відділень, і цієї осені можемо з упевненістю запускати реформу в усіх областях України.
Чимало питань також виникає у людей стосовно передплати та доставки періодики. На прикладі пілотного проєкту можемо з упевненістю сказати: передплата є і буде. Більше того, із запровадженням пересувних відділень кількість виписаних людьми газет навіть зросла! У середньому – на два–три відсотки, а в Київській та Черкаській областях – на цілих сім процентів! Читачі можуть і надалі передплачувати свої улюблені видання, а наші працівники з радістю доставлять газети й журнали навіть у найбільш віддалені села області. До речі, ми не перший рік пропонуємо передплачувати газети і журнали через інтернет, адже це швидко та зручно. На перше півріччя 2021-го року через послугу «Онлайн-передплата» було виписано 16 тисяч примірників періодики. І все більше дітей та онуків роблять такий подарунок своїм батькам, бабусям, дідусям.
Навіть тоді, коли стаціонарні відділення у селах із кількістю жителів менше 1200 осіб закриються, наші листоноші матимуть роботу. Лишаються пересувні відділення, які теж потребують фахових працівників. Ще на стадії запровадження реформи ми запропонували всім нашим спеціалістам перейти на новий формат роботи. Причому зарплата в бригади пересувного відділення більша на 70 відсотків за ту, що отримували поштарі стаціонарних відділень. Проте далеко не всі погодилися підвищити свій фаховий рівень, опанувати комп’ютер, працювати на повну ставку, тому частину колективу ми справді оновили.
Окрім підвищення зарплати, є й інші плюси, які отримають поштарі із запровадженням реформи. Якщо говорити про пересувні відділення, то працюватимуть люди не у старих приміщеннях, де не завжди й опалення було, а в нових автомобілях, оснащених обігрівачем та кондиціонером. Товар і періодику тепер не доведеться возити велосипедом або санками. Цю функцію буде виконувати техніка. Та й про безпеку ми подбали, адже водій одночасно виконуватиме функцію озброєного охоронця.
Якщо ж говорити про населені пункти, де більше 1200 мешканців, то там стаціонарні відділення активно комп’ютеризуються. Це значно пришвидшує обслуговування клієнтів «Укрпошти» та спрощує роботу наших працівників.
Донедавна чимало людей були скептично налаштовані до реформ «Укрпошти», але буквально днями жителі невеличкого села Романівка Луцького району розповіли, що колись туди не ступала нога листоноші, а тепер машина «Укрпошти» регулярно до них приїжджає. Тож будемо вірити, що запроваджені зміни підуть на користь усім.
Валентина Варуляк,заступник директора з розвитку мережі Волинської дирекції АТ «Укрпошта»
Коментарі