У радянські часи освіта, на жаль, не була в такому центрі суспільної уваги, як сьогодні. Значні мінуси, такі як робота на «середнього учня», ігнорування інтересами дітей, їх природними здібностями, нав’язування необґрунтованих теорій, методичний диктат над педагогами призвели до того, що виросли цілі покоління, які йшли зовсім іншим, далеко не омріяним, шляхом у житті, або ж просто байдуже ставилися до свого життя. Після того, як Україна стала незалежною і встановила тісні зв’язки з Європою, стало зрозуміло, що освіта потребує значних змін. Акцент має ставитися на тісній співпраці вчителя та учня, а для цього необхідні нові технології як в методичному, так і в навчальному плані. Стало очевидним, що українська освіта потребує і нового вчителя, вчителя-новатора, своєрідного «геолога», який розшукує дорогоцінні скарби у кожному учневі. І, напевно, шлях до такого рівня педагогічної «геології» кожен педагог має розпочинати з себе.
Віталій Віталійович Кашубський працює заступником директора Володимирського ліцею імені Олександра Цинкаловського Володимирської міської ради. Уродженець села Чесний Хрест, він після закінчення Селецької школи навчався у Володимир-Волинському педагогічному коледжі, де опановував фах вчителя початкових класів і вчителя англійської мови початкових класів. Затим вивчав українську філологію в ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький ДПУ імені Григорія Сковороди». Поступово, крок за кроком, Віталій як молодий педагог здобував авторитет і повагу серед своїх колег. В педагогічному доробку численні методичні роботи, участь в семінарах і конференціях, широке пропагування передових європейських технологій навчання.
Нещодавно Віталій Віталійович став переможцем Всеукраїнського освітньо-методологічного відбору «РОДОВІД системи особистісного розвитку учасників освітнього процесу». Це і спонукало кореспондентку зустрітися з Віталієм Кашубським.
- Слово «Родовід» в українській духовній культурі сприймається як тісний генетичний зв’язок поколінь одного роду. А тому в освіті звучить дещо незвично. Що слід розуміти як РОДОВІД систему в освіті?
- Передусім мають силу технологічні модулі, які діяли й у нещодавні часи. Це діагностика, яка застосовує багато різноманітних засобів – таблиці, матриці, діаграми тощо, сприяє глибокому вивченню як педагогічного, так і учнівського колективів. Після цього йде аналіз, розробляються методичні настанови, складаються характеристики, формуються списки учнів щодо обдарованості, схильності до певних видів діяльності тощо. Беруться до уваги, звісно, і негативні якості певних учнів, планується відповідна робота з ними. На третьому місці програмування. Це і планування роботи навчального закладу загалом, і впровадження навчально-корекційних програм, і створення алгоритмів діяльності педагогічних працівників. Після цього моделюються схеми та проєкти діяльності як закладу в цілому, так і кожного педагогічного працівника. Ну, а далі це вже звична, на перший погляд, робота кожного вчителя, але вже за новими технологіями. Це – планування, творення та реалізація цих планів і проєктів, і нарешті такий важливий етап як моніторинг, завдяки якому отримуємо динаміку розвитку кожного учня, класу, закладу. Таким чином відбувається перехід від класно - урочної системи до особистісно-розвивальної.
- Дуже цікаво. Напевно, вчителям старшого покоління було б нелегко, якби вони зіткнулися з сучасними освітянськими технологіями.
- А ви гадаєте, зараз легко? Складно буває завжди. Я дуже поважаю педагогів старших поколінь, але вони працювали в іншому освітньому середовищі. І нині далеко не всі учні, батьки та навіть педагоги задоволені станом освіти. Надалі є проблемою те, що не всі діти прагнуть знань. Спочатку вони ігнорують предмет, а потім раптом хочуть працювати додатково з цього ж таки предмету. Бо намалювалися вже певні перспективи. Ось чому не можна десятиліттями топтати старі стежки. За вікном – 21 століття. І наше завдання – так направити навчальний процес, щоб учень ще в школі визначився з майбутнім, зі своїм покликанням, щоб в майбутньому обрати правильний шлях і принести користь і собі, і державі. Ось чому таким важливим є особистісно орієнтоване навчання, яке опирається на самоцінність, індивідуальність та самобутність учня, чого, на жаль, не спостерігалось в освіті минулих років. У всякому разі самобутність та індивідуальність учнів якщо і враховувались, то чисто формально. На одній дитині постійно був ореол відмінника, на другій – пляма трієчника, хоч і ці діти, яким не вдавалися одні предмети, чудово демонстрували інші здібності, наприклад, у спортивних досягненнях чи в художній самодіяльності.
Нині стоїть питання про те, щоб зацікавити учня, формувати його пізнавальні здібності, збагачувати його навчальний досвід, сприяти соціалізації й таке інше. Учень повинен відчувати себе особистістю, вміти захищати свою думку. Так, багатьох сьогодні лякає, що учні розмовляють з вчителями як з рівними, але це лише зі сторони, насправді створюється нормальний конструктивний діалог між учителем та учнем.
В наш час, коли дорога кожна хвилина, велике значення для вчителя має створення онлайн робочих планів, цільових проєктів, сценаріїв виховних годин тощо. Це значно економить час і розвантажує педагога. Одночасно участь у нашому сервісі допомагає вчителям підвищити якість і продуктивність роботи, економить фінансові затрати. Зрештою просто цікаво працювати.
Проаналізувавши вище сказане, я можу з впевненістю підсумувати, що стара класно-урочна система вже давно неефективна та потребує нагальної заміни на нову, з використанням проєктного менеджменту та сучасних технологій. А в цьому може допомогти система освіти «Родовід» зі своїм онлайн функціоналом.
Антоніна Булавіна. м. Володимир
Коментарі