Пам’ятайте: щастя ваших дітей – у самодостатності, яка досягається гармонійним розвитком талантів дитини від народження до п’яти років

Публікації

Пам’ятайте: щастя ваших дітей – у самодостатності, яка досягається гармонійним розвитком талантів дитини від народження до п’яти років
Пам’ятайте: щастя ваших дітей – у самодостатності, яка досягається гармонійним розвитком талантів дитини від народження до п’яти років

Питання раннього розвитку дітей завжди хвилювало людей, особливо тих батьків, чиї діти буквально з народження проявляли ознаки високого інтелекту (раннє мовлення, передчасна ходьба, засвоєння іноземних мов і т.ін.). Із приводу цього точаться безкінечні дискусії: коли ж приступати до навчання дітей, щоб не втратити найкращого періоду чи моменту сприймання ними  науки. Американський учений, лікар-фізіотерапевт Глен Доман більше 50 років вивчав фізіологію дитини, написав ряд книг на цю тематику, створив методику раннього розвитку дітей (метод Домана). У своїх роботах він писав: «Основи інтелекту, освіченості людини, життєві перспективи загалом закладаються у перші дитячі роки. Цей період є вирішальним для подальшого життя дитини, і вона вже ніколи не може перевершити потенціал, закладений до 5 років». Так-от, за висновками вченого, раннім розвитком дітей вважається інтенсивний розвиток їхніх   здібностей у проміжку від 0 до 3-4 років. Учені з’ясували, що клітини головного мозку дитини на 70 відсотків сформовані до трирічного віку, а у 6-7-річному – на 90%.
Іноді чуємо від дорослих людей вислови: «У мені помер художник», «Я з дитинства мріяв бути пілотом», «Мені часто сниться сцена, на якій виступаю». Треба розуміти, що вони стосуються тих талантів, які залишилися не розкритими в цих людей.
Нещодавно я проходила повз будівлю колишнього садочка, який спочатку називався «Казка», потім «Зірочка», де вже кілька років розміщуються різноманітні служби і громадські організації. Теплого сонячного дня під деревами на траві розмістилися маленькі дітки за спеціальними  підставками (мольбертами) під папір. Хто сидячи, хто стоячи малював на аркушах, прикріплених до мольбертів. Біля них спокійно і турботливо скеровувала цей   процес педагогиня. Це Тетяна Токарева, яка навчає дітей образотворчого мистецтва. Дізналася пізніше, що це найменші дітки, яким від народження 3-4 роки, і вони займаються в артстудії «Фіглі-Міглі» (у нашій газеті було дві публікації про її діяльність). Оцей факт і змусив мене  задуматися над питанням: «З якого ж віку можна навчати дітей?» Пошуку відповіді на це й на інші запитання були присвячені зустрічі в редакції.
Образотворча діяльність у ранньому дошкільному віці допомагає малятам швидше накопичувати життєвий досвід
Першою була зустріч із засновницею та ідейною натхненницею артстудії «Фіглі-Міглі» Тетяною Токаревою. Запитань було чимало, але, економлячи час і місце в газеті, ми сформулювали головні.
- Чому ви взяли у свої групи творчості діток раннього і молодшого дошкільного віку?
- Я – теж мама, дуже люблю маленьких діток. Хоч з ними важко, але від того, що діти опановують світ і трансформують з моєю допомогою свій життєвий досвід на папері, я отримую велике задоволення. Образотворча діяльність – це джерело естетичних емоцій та розвитку дітей і підлітків різного віку. Артстудія «Фіглі-Міглі» розпочала свою діяльність два роки тому для розкриття креативного потенціалу в сучасному Володимирі-Волинському. 
Аудиторія маленьких діток зацікавила наш колектив, тому що за рік чи два на них чекатиме Нова українська школа. НУШ взяла за мету розвивати, а не нищити творчий потенціал маленьких мрійників. Рожевим деревам бути, якщо дитина так бачить. Власне, тому в стінах нашої студії панує розуміння вище сказаного, терпіння до розкриття дитячих поглядів та підтримка з боку сучасних батьків.
- Як педагог, психолог і митець скажіть, над якими системами дитячого організму слід працювати для розвитку в цьому віці?
- Ранній  вік – це  особливий, не схожий на жодний  інший етап розвитку людини. Дослідження останніх років свідчать, що ранній вік  характеризується великими потенціальними психофізичними можливостями. Виходячи з цього, завдання педагога – знайти шляхи та забезпечити розвивальне середовище для їх максимальної реалізації. Приміщення студії забезпечене матеріальною базою, необхідною для образотворчої діяльності, а саме: мольбертами, планшетами, столами, кріслами, мінібібліотекою, місцем для демонстрації робіт, стелажами для боксів із художніми матеріалами, мультимедійними приладами для наочності, рукомийниками з подачею холодної та теплої води для навичок прибирання свого робочого місця. Також, залежно від пори року, ми намагаємося забезпечити комфортну температуру повітря та санітарно-гігієнічні вимоги, наприклад, в осінньо-зимово-весняний період у приміщенні тепло, а влітку, навпаки, прохолодно. А ще творча атмосфера обрамлюється супроводом сучасної музики та привітним настроєм учителів.
Розвиток психіки дитини, формування її особистості можливі лише в  процесі активної діяльності, через яку відбувається пізнання навколишнього світу, набуття власного практичного досвіду. У нашій студії педагоги підбирають теми для виконання завдань згідно з віком та розвитком кожної дитини індивідуально, щоразу змінюючи техніки виконання. Особлива увага приділяється якісним професійним художнім матеріалам.
- Які органи чуття, фізіологічні інстинкти, вміння, системи організму розвиваються в такий період?
- Із раннього віку необхідно починати роботу з розвитку дрібної моторики рук. Уже в ранньому дитинстві можна виконувати масаж пальчиків, впливаючи тим самим на активні точки, які пов’язані з корою головного мозку. У ранньому та молодшому дошкільному віці необхідно виконувати прості вправи, які супроводжуються віршованим текстом (наприклад,  «Сорока»), не забувати про розвиток елементарних навичок самообслуговування: застібання та розстібання ґудзиків, зав’язування шнурків і т. ін. І, звичайно, у старшому дошкільному віці робота з розвитком дрібної моторики та координації рухів руки має стати важливою частиною підготовки до школи. Серед великої кількості завдань, які можна запропонувати для розвитку пальців рук малюків, є також малювання та штрихування. Із досвіду бачимо, що робота з різноманітними фарбами малюкам дається краще, ніж із графічними матеріалами, хоча досягаємо гарних результатів і в живописі, і у графіці.
- Від чого слід застерегти батьків таких маленьких особистостей?
- Батьки щодня спостерігають за розвитком власних дітей і краще відчувають, у якому напрямку варто скеровувати їхню енергію. Часто дорослим важко розібратися у таких тонких питаннях, тому заняття у студії розраховані так, щоб дитина могла прийти і спробувати атмосферу, а за деякий час визначитися із вибором щодо малювання. Єдина умова від учителів: діти мають відвідувати заняття за власним бажанням. Щоразу працюючи у «Фіглі-Міглі», студійці не лише набираються знань та навичок, а й отримують артрелакс, який згодом передається в атмосферу сім’ї. Тому ганити дитину за неотриманий очікуваний результат ніколи не треба. Варто довіритися педагогам та щоразу підтримувати свою малечу похвалою.
- Які види образотворчого мистецтва, техніки повинні переважати у заняттях з такими дітками?
- Для занять дітей раннього віку рекомендуються такі види образотворчого мистецтва: графіка, живопис, декоративно-прикладне мистецтво, скульптура. Виходячи із цього, ми намагаємося втілювати такі класичні техніки  виконання: акварель, гуаш (для живопису); туш, лінери, маркери, кольорові олівці та ручки, суха та олійна пастель (у графіці); різноманітні контури, віск та харчові фарби, кольоровий папір, нитки, фетр (для ДПМ); пластилін, глина та солоне тісто (у скульптурі). Але заняття із декоративно-прикладного мистецтва та скульптури проводяться рідше, так як у маленькому приміщенні важко задовольнити належне забезпечення, тому такі заняття пропонуємо відповідно до теми чи сезону. Наприклад, напередодні Різдвяних свят створювали аплікації та колажі із комбінуванням фетру, картону та ниток, а протягом цілого місяця до свята Великодня усі відвідувачі мали змогу пройти курс «Писанка», за що отримали сертифікати. Для занять зі скульптури планується відведення окремих годин за домовленістю.
Часто для розкриття цікавих тем ФМчикам пропонуються змішані або нетрадиційні техніки виконання: пальчикові фарби, крапання ватними паличками, штампування природньо-підручними матеріалами (картопля, листя, гумка, поролон, зім’ятий папір), видування трубочками, набризкування пензликами, малювання парафіновими свічками, гратографія, монотипія, плямографія та інше.
- Яких п’ять переваг вашої студії?
- Серед переваг артстудії «Фіглі-Міглі» можна визначити такі: професійність та компетентність педагогів, індивідуальний підхід до кожної дитини, врахування вікових можливостей, побажання студійців та їхніх батьків у різних ситуаціях, матеріальна база та підбір художніх матеріалів, гнучкий графік.
 - Як Записати діток для відвідування вашої студії, і з якого віку дитини це можна зробити?
- Для відвідування занять в артстудії “Фіглі-Міглі” необхідно зв`язатися з керівником закладу, тобто зі мною, за номером телефону 380936497398 (чи написати повідомлення у viber. Для малювання рекомендуємо приводити діток із 4-річного віку, але у нас є дітки, які гарно справляються і в 3 роки. Отож запрошуємо!
Праця, помножена на талант, матиме його визнання у вашої дитини 
Друга зустріч відбулася з керівником клубу спортивного танцю «Грейс» Іриною Божик. Більше двох десятків років сімейна династія Божиків навчає  у Володимирі-Волинському бальних танців діток різних вікових категорій. А Ірина Петрівна від початку тренерської роботи ризикнула і взялася вчити найменших діток. Вона люб’язно погодилася відповісти на наші запитання.
- Ірино Петрівно, чому ви погодилися на експеримент – навчати танців дітей, які по суті тільки навчилися ходити? Хіба не легше працювати зі старшими?
- Робота з дітками є специфічною на будь-якому етапі віку підопічних. Звісно, що працювати зі старшими легше, але до результатів їхньої роботи  вимоги набагато вищі. А з маленькими ми бавимося. А потім із гри виринає результат. Саме з цієї причини мене приваблює і цікавить робота з маленькими. До цього мене підштовхнули мої власні діти – Яна і Микола. В ясельному віці доводилося їх брати у студію, коли займалася зі старшими. Я помітила, що мої малюки за певний час почали засвоювати те, чого я вчила старших. І тоді я прийняла рішення, що буду вчити малюків танців. Швиденько сама пройшла теорію методики роботи з дітьми дошкільного віку за книгами. Тоді ж помітила певну статистику, яка потім підтвердилася за час тренерської роботи: усі талановиті танцюристи, які досягли певних висот у хореографії, починали її засвоювати із 3-4-5 років. Це ще раз доводить, що пусковий механізм усіх дитячих талантів на розвиток і вдосконалення «заводиться» в дошкільному і навіть у ранньому дошкільному віці.
- Як батькам визначити найбільший талант дитини, робота над яким розкриє повний його потенціал, зокрема і в хореографії?
- Батьки, які хочуть добра своїм дітям і є освіченими людьми, завжди дадуть дитині право вибору. А щоб дитина вибрала, що їй до душі, потрібно ознайомити її з якомога більшою кількістю дитячих діяльних видів. Це гімнастика, народний спів, хореографія, образотворче мистецтво, різноманітна конструктивна діяльність. Важливим є не тільки ознайомлення, а й заняття з цього виду певної тривалості, адже дитина має певний час себе в цьому спробувати, мати чуттєвий, сенсорний контакт. У переважній більшості діти за короткий час сигналізують, що для них є не просто заняттям, а частиною їхнього світу: враження від такого заняття найпозитивніші, дитина пов’язує свої найближчі мрії із цим заняттям, ця тема часто присутня в дитячих розмовах, дитина допитується, коли наступне заняття чи зустріч. І от вибір зроблено. Звісно, що діти всі різні, вони мають купу індивідуальних особливостей. Переконана, що рухлива, або гіперактивна, дитина, яка хоч трохи відгукується на музику, схильна до хореографії, а точніше – до спортивних танців.
- Коли і що потрібно зробити, щоб дитина, яка виявила інтерес до танцю, навчилася цього?
- Я повторю, що якщо дитина стає на паркет у 4 роки, то при певній методиці результати мають надзвичайну перспективу навіть у середній школі. Із дітками такого віку спочатку доводиться гратися на заняттях, щоб розбудити інтерес до хореографії. Через гру починаю формувати вміння  тримати баланс тіла, тренуємо гомілковостопний суглоб, навчаємо правильних рухів стопою, звикаємо до ритму і певних фізичних навантажень. Заняття спочатку тривають 15-20 хв. і до кінця року досягають 35-45 хвилин.
Талант, закладений Творцем у кожну дитину однаково, і виміряти його неможливо жодною одиницею метричної системи мір, а от розкрити потенціал можна тільки постійними тренуваннями і бажанням чогось досягти.
Слід пам’ятати про фізіологію маленьких дітей, вони швидко втомлюються і їхня увага не є стійкою. А якщо відсутня динаміка на заняттях, то дітям стає нецікаво і навіть нудно. Убезпечити від цього має тренер-викладач.
І є один метод, без якого не обходилися в сім’ях, у яких були талановиті щодо танців діти. Це метод м’якого нав’язування. І дорослі, й діти – це живі організми, які можуть втомлюватися, втрачати інтерес від одноманітності або просто лінуватися. Не тільки в хореографії, але і в інших заняттях, що мають фізичне навантаження, бувають такі періоди, коли без переконань, заохочень, якихось мотиваційних аргументів не обійтися.
- Назвіть переваги вашої школи хореографії перед іншими видами розвитку талантів у молодшому дошкільному віці.
- Із дітьми працює тренер і педагог з педагогічною освітою та  тридцятилітнім стажем – перше, разом з хореографією діти засвоюють основи фізкультури, гімнастики – це друге, заняття зорієнтовані на малокоплектність груп – третє, призначення часу початку занять у школі враховують потребу таких маленьких у денному сні, а також відвідування дошкільних установ – четверте і останнє – кожна дитина має засвоїти матеріал заняття колективно чи індивідуально.
- Як  вас знайти і як потрапити до школи танцю?
- Ми знаходимося у ЗОШ №2 м. Володимира-Волинського, і заняття проходять у малому спортивному залі. Телефон для довідок 096-686-68-41.
Садок – універсальне середовище для розкриття природного обдарування дитини
Для того, щоб зрозуміти, про кого далі йтиметься, спробуйте в пошуковій стрічці «Google» написати «Дитячий садок «Вишиванка». Першим у списку віднайдених об’єктів є Володимир-Волинський дошкільний заклад. Можете уявити такий результат на всю Україну. Перший серед перших: величезна маса запитів, комунікації із спільнотою вивели його на перше місце. Так-от, третя зустріч – із керівником установи Зоряною Олегівною Гузь.
- Побутує думка, що в ранньому дошкільному віці дітей треба вчити ходити, говорити, себе обслужити. А як бути з талантами у цьому віці?
- Частково можу погодитися з цією думкою, бо багатьох батьків турбує це в першу чергу: діти дуже маленькі. Слід стежити за усіма життєзабезпечуючими функціями дитячої установи та за станом самопочуття діток. Але не можемо в цей же час і не дбати про дитячі таланти. Усі їхні таланти, розвиток лежать на кінчиках пальців маленьких дослідників. Це постійний процес, успіх якого буде тільки тоді, коли дитина перебуватиме у  сприятливому середовищі. Кращого середовища, ніж дитячий садок, для таких цілей ви не знайдете. Тут діти перебувають упродовж 10 годин і 5 днів на тиждень. Обов’язковою умовою розвитку таланту є вибір дитиною заняття, яке їй до снаги. У садочку більш ніж достатньо умов, щоб дитина упродовж певного часу мала можливість займатися будь-якою діяльністю під супроводом чи керівництвом дорослого: малюванням, танцями, співами, образотворчим мистецтвом, конструюванням. Також у садочку дитина проходить важливий етап свого життя – соціалізацію, адаптується до перебування в колективі.
- Чимала наповнюваність груп, можливо, не зовсім на користь розвитку дитячого таланту? Не губиться дитина у цьому процесі?
- Переконана, дитина не губиться, бо спеціалісти з відповідною освітою вміють бачити кожну дитину в навчальному чи виховному процесі. На зміні працюють вихователь і його помічник. Також щодня на роботі музичний керівник та педагог-фізкультурник. Якщо підсумувати умовно рік роботи з найменшими дітками (2-3 роки), то кожна дитина бере участь у 5-6 щорічних сезонних святах, вивчає 4-5 пісень та 2 нескладні таночки, вчить вірші до кожного свята. Діти мають можливість розкритися і заявити про інтерес до того чи іншого виду діяльності. Крім того, кожна дитина у групі, яка має чисельність до 15-20 вихованців, постійно перебуває під наглядом і за потреби отримує пораду чи керівництво до дії. Слід також сказати, що усі навчальні процеси унормовані законодавством, а педагоги, як правило, стежать за усіма новаціями в дошкільній освіті і впроваджують передовий апробований досвід.
- Що слід пам’ятати батькам, діти яких не ходять до садочка?
- Дитина від народження і до школи має проходити певні життєві етапи, щоб не відставати від однолітків. Окремої розмови заслуговує розвиток талантів дитини: якщо вона не відвідує дошкільної установи, то вдома батьки повинні мати розроблену систему виховання і розвитку дитини з обов’язковим залученням фахівців. Інакше дитина буде жити не у сприятливому середовищі, а в соціальній ізоляції. Ефективними у цьому випадку є дитячі центри різного типу, студії, клуби, які більш поглиблено займаються тими чи іншими видами діяльності. Дуже багато діток, які відвідують садочок,  додатково займаються у таких творчих осередках.
Треба пам’ятати, що діти – як нива: засіємо в міру і щедро, то й сходи будуть дружними і життєдайними.
 

Розділ новин: 

Коментарі

Схожі новини: