Нещодавно з’явилась інформація, анонсована ТІЦ, що у Володимирі-Волинському можна напрокат взяти новенький велосипед.
Чудова новина, навіть при тому, що є обмеження, які унеможливлюють користування цією послугою, бо всі велосипедні доріжки, як і самі зони користування велотранспортом, не те що не з’єднані між собою, вони не доведені до ладу для безпечного руху цього виду транспорту.
У всіх цивілізованих країнах Європи і світу велосипеди є чудовою альтернативою громадському транспорту або авто. У Нідерландах узагалі хочуть ввести грошову доплату тим працівникам, які добираються на роботу на велосипедах, щоб ще більше популяризувати цей рух та зменшити кількість машин на дорогах. У нас, можливо, теж чимало людей хотіли б так їздити на роботу, але через відсутність організованого велосипедного руху, окремих велодоріжок та смуг це не тільки не зручно, а ще й небезпечно. Саме тому в нових будівельних нормах при будівництві, ремонті вулиць і доріг урядовці ввели обов’язкове проєктування велодоріжок і смуг на дорогах та прописали чіткі вимоги щодо їх влаштування та параметрів.
У 2018 році у Володимирі розпочалося «велике будівництво» велодоріжок на вимогу закону, який почав діяти з вересня цього ж року.
Облаштуваня велодоріжок розпочали з військового містечка, точніше від дитячого садочка №8. Вийшло незграбно та небезпечно як для пішоходів, так і для велосипедистів. Проблема не лише в проєктуванні (невдалому розміщенні і ширині велосмуг), а й у невідповідності використаних матеріалів при виконанні робіт з їх облаштування. Затверджені Державні будівельні норми передбачають, що при новому будівництві велосипедна смуга має складати не менше 1,85 м, при реконструкції – не менше 1,5 м. Велосипедна доріжка з одностороннім рухом: при новому будівництві – мінімум 1,85 м, при реконструкції – мінімум 1,5 м. Велосипедна доріжка з двостороннім рухом з обох боків вулиці – не менше 2,5 м при новому будівництві, не менше 2 м – при реконструкції. Така ж сама велодоріжка, але з двостороннім рухом з одного боку вулиці має проєктуватися шириною не менше 3 м при новому будівництві, і не менше 2,5 м – при реконструкції дороги або вулиці. Параметри спільної велосипедно-пішохідної доріжки визначаються так: мінімум 3 м при новому будівництві та мінімум 2,5 м при реконструкції. Неозброєним оком видно грубе порушення будівельних норм, хоча на вулиці Ковельській достатньо території для облаштування роздільної від пішохідного тротуару велосипедної доріжки в обох напрямках.
Після звернення активістів до владних органів останні намагалися розв’язати цю проблему. Розділили тротуар навпіл, трафаретом намалювали картинки, встановили дорожні знаки-вказівники для руху велосипедів. І вуаля – місто прокинулося з новою велодоріжкою.
А що насправді? Анонсована велодоріжка спричинила загрози велосипедистам, що вважали свій рух пріоритетним на цій доріжці, і пішоходам, які не вміщалися у відведену ширину руху, наприклад, мама з дитиною у візочку і з дитиною, яку веде за руку. Навіть нефахівець із першого погляду класифікує таке впорядкування велосипедно-пішохідного руху на кшталт «аби відчепились»: пересуватися незручно, а головне – небезпечно. Велосипедистам постійно доводиться гальмувати, пропускати інший зустрічний транспорт, перетинати пішохідні зони та дороги, виїзди з прилеглих територій. На велодоріжках розташовуються люки, незручна бруківка. Пішоходи рухаються велодоріжками, навіть якщо поруч є нормальний тротуар, або ж потерпають від велосипедистів, які, не дотримуючись жодних правил, гасають по двох смугах велосипедно-пішохідної зони. Заїзд та з’їзд із велодоріжок зроблено не в одній площині з дорогою, а також дорожній бордюр, який унеможливлює безпечний рух велосипедом.
Єдиний відрізок велодоріжки в місті, облаштований на вулиці Незалежності, не вирішив проблеми, а навпаки – викликав нарікання через відсутність кишень для автомобілів майже на всій протяжності вулиці.
Завершуються роботи з капітального ремонту на вулиці Устилузькій. При нанесенні розмітки Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства законодавчо зобов’язує обов’язкове проєктування велосипедних доріжок і смуг під час нового будівництва, капітального ремонту та реконструкції доріг. Питання очевидне, чи буде це вимогою влади при підписанні актів виконання робіт?
Вирішення проблеми розвитку велоінфраструктури міста потрібно розпочати з концепції, розроблення схеми організації дорожнього руху не лише Володимира, а ОТГ в цілому. Уже виділені бюджетні кошти на ці цілі, на розробку проєкту організації дорожнього руху на дорогах (вулицях), зокрема організацію руху велотранспорту. Розпорядженням міського голови створено робочу групу, яка підготувала завдання з проєктування ОДР, зокрема із врахування розвитку велосипедного руху і облаштування велосипедної інфраструктури у Володимирі.
Хочеться вірити, що справді велосипедний рух у нашому місті буде якщо не взірцевим, то хоча би безпечним для всіх учасників дорожнього руху, зокрема і для велосипедистів та пішоходів.
Сергій Радкевич
Коментарі