Субсидія: чи треба вносити обов’язковий платіж, якщо на особовому рахунку переплата?

Кошти субсидії, які накопичилися на рахунках громадян внаслідок економного споживання послуг, до бюджету повертатися не будуть. Але в управлінні газового господарства людям кажуть протилежне.
Нещодавно в Інтернеті поширили інформацію про трагічний випадок, що стався на Черкащині Там в одному із селищ повісилася 80-річна бабуся через рахунки за газ. Жінка жила одна і мала субсидію з обов’язковим платежем у сто з гаком гривень. Але газовики їй виставили рахунок на 4 тисячі. Зрозумівши, що не осилить такої суми, бабуся пішла з життя. До передсмертної записки, в якій просила звинувачувати Порошенка і Яценюка, старенька прикріпила той злощасний рахунок. Поліція відкрила кримінальне провадження за ст.115 ККУ. Проти кого – зрозуміло, хоча про це не повідомляється.
Майже половина сімей Володимира має субсидії
Такі реалії нашого життя. Ціни невпинно ростуть, чого не скажеш про доходи. А тарифи на комуналку взагалі шокують. Субсидії, що стали нараховувати за спрощеною системою, – шанс хоч якось звести кінці з кінцями для переважної кількості людей, які раніше не користувалися державними дотаціями. Це підтверджують дані, що прозвучали 19 листопада на першому засіданні новообраного виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради. Так станом на 14 листопада до управління праці та соціального захисту за призначенням житлових субсидій звернулося 6703 сім’ї міста, це 46,7% від загальної кількості у місті (середній показник по області – 38,2%). На цю дату минулого року житловими субсидіями користувалися 469 родин. Усього протягом січня-жовтня поточного року проведено нарахування субсидій на загальну суму 11147,6тис.грн. Станом на 14 листопада профінансовано коштів на суму 7879,6тис.грн., заборгованість становить 4272,5тис.грн. Протягом такого ж періоду 2014р. нарахування складали 1155,1тис.грн., тобто сума нарахувань цього року зросла в 11 разів.
Разом з тим субсидії вимагають ощадливого ставлення до енергоносіїв і води. Отже, всі стараються як можна більше зекономити, особливо на опаленні, якщо воно автономне. Добре, що цьому поки що сприяє погода і вдається використати менше ресурсів, ніж дозволяють ліміти. У результаті такої економії на особових рахунках багатьох людей, які мають субсидію, з’явилися певні суми залишків. І коли ці громадяни приходять платити за комуналку, в касах їм кажуть, що на той чи інший вид послуг нарахувань немає, а, навпаки, зафіксовано переплату. Тут постає запитання: що робити з обов’язковими платежами по субсидіях – платити чи не платити. Перед такою ж дилемою постала і я.
Отримавши квитанцію за жовтень, побачила, що субсидія мені нарахована на всі види послуг, окрім газу, де у відповідній графі значився «0». Разом з тим невідомо звідки з’явилася велика сума залишку (гроші, яких я не платила), а нарахування суми до сплати проведено не було. Будучи переконаною, що це помилка, я пішла в управління газового господарства розібратися.
«Такого бардаку, як у міськгазі, немає більше ніде»
Біля кабінету №6, де здійснюється прийом громадян щодо розрахунків за газ, зібралася велика черга. Хтось чекав мовчки, а хтось вголос обурювався причиною, яка сюди привела. Найбільше нарікань чула на адресу контролерів, які завищують показники лічильників, відповідно абонентам роблять нарахування на нереальні суми. Люди змушені псувати час і нерви, годинами вистоюючи в черзі, аби зробили правильний розрахунок. Одна жіночка, оцінюючи роботу газового господарства, підсумувала: «Такого бардаку, як у міськгазі, немає більше ніде». Запам’яталася і старенька бабуся, яка вийшла з того кабінету дуже розхвильованою, сказала, що їй зле, піднявся тиск, тож, перш ніж піти, мусила деякий час посидіти, перепочити.
Нарешті дійшла моя черга. Блондинка, яка здійснювала прийом, сказала, що субсидія мені нарахована, а невикористані кошти занесли у залишок. А потім якось нервово, на підвищених тонах зауважила, що, незважаючи на переплату, я все одно повинна щомісячно сплачувати за реально використані куби, причому за встановленими тарифами і в повному обсязі.
-Якщо так, но навіщо тоді та субсидія? – зробивши зауваження за тон, запитала я контролерку.
-Вам дали субсидію, ви стільки не використали. То що думаєте, такі гроші держава вам подарує? Не хочете платити – не платіть. Але в кінці опалювального сезону зроблять перерахунок і виставлять вам таку суму боргу, що візьметесь за голову. Тоді не кажіть, що вас не попереджали, - почула у відповідь.
-З Ваших слів виходить, що заощаджувати взагалі не вигідно, бо залишок все одно відберуть…
-Можете опалювати і відчиняти вікна – справа ваша. А платити в будь-якому разі доведеться.
Отримавши «вичерпну» відповідь, я вирішила поспілкуватися з керівником управління, але на місці його не було. Секретарка порадила звернутися до начальника служби обліку газу Марії Усенко. Марія Олексіївна спочатку порадила мені платити за використаний газ, але в межах суми обов’язкового платежу. Однак, вислухавши мої аргументи, поміняла думку:
-Ну, можете не платити місяців зо два. Я сьогодні була у виконкомі, то сказали, що гроші з рахунків знімати не будуть. Але після Нового року обов’язково зробіть звірку.
Так в одній установі я почула дві протилежні відповіді. Що це – некомпетентність працівників чи, може, цілеспрямована тактика? До речі, недавно з неофіційних джерел стало відомо, що працівникам газового господарства на 60% підвищили зарплати. Підприємству, яке є приватним, постійно потрібні обігові кошти – і на виробничі потреби, і на виплату тих же зарплат. А гроші субсидій надходять у безготівковій формі. Чи не це є причиною зайвих нарахувань, некоректно складених платіжок, які тільки плутають людей і примушують їх вистоювати у чергах, аби щось зрозуміти. А в результаті газовики ще й годують неправдивою інформацією…
Субсидія є безповоротною
Наступного дня у пошуках істини звертаюся у міське управління праці та соціального захисту і спілкуюся із заступником начальника – начальником відділу грошових виплат і допомог Лідією Росоловською та її колегою – завідуючою сектором прийому громадян даного відділу Тетяною Лютою, які дають чіткий і зрозумілий коментар.
-У зв’язку із значним збільшенням кількості звернень одержувачів субсидії на урядову «гарячу лінію» та «гарячі лінії» Департаменту соціального захисту Волинської ОДА, 17 листопада даною установою були розіслані листи-пояснення начальникам управлінь соцзахисту, державних адміністрацій та виконкомів міськрад із проханням провести роз’яснювальну роботу серед населення, - каже Лідія Миколаївна. – Зокрема в отриманому нами листі наголошується, що громадяни зобов’язані щомісячно сплачувати свою обов’язкову частку витрат на оплату комунальних послуг. Однак якщо вартість фактично використаної послуги менша, ніж обов’язкова частка витрат на оплату цієї послуги, громадяни сплачують її фактичну вартість.
Сума субсидії, яку органами соціального захисту населення було переказано на рахунки організацій – надавачів комунальних послуг для оплати їх вартості в розмірі соціальних нормативів і яка не використана домогосподарством внаслідок економії споживання послуг, зараховується організацією як оплата послуг, у тому числі обов’язкової частки платежу домогосподарства на наступні розрахункові періоди (відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги», плата за комунальні послуги нараховується щомісячно, отже, розрахунковим періодом вважається календарний місяць).
Тобто, що б вам не говорили у міськгазі чи деінде, пам’ятайте, що нарахована субсидія є безповоротною (окрім випадків, коли споживач послуг подає в управління соцзахисту недостовірну інформацію). Це передбачає українське законодавство, якого повинні дотримуватися всі підприємства-надавачі комунальних послуг, що працюють на території України, а не займатися власним «законотворенням» задля задоволення своїх інтересів.
Міла Сергєєва, м.Володимир-Волинський

Розділ новин: 

Коментарі