Прощай, Союз, - привіт, Європо!

Як з’ясувалося з роз’яснень фахівців інституцій, яким колись було надано право контролю за якістю продукції і культурою обслуговування покупців, тепер захист прав споживача – це совість продавця.
У наш неспокійний час вседозволеності і відвертого нахабства, мабуть, дуже рідко зустрінеш людину, яку хоча б раз не обдурили чи не обважили недобросовісні продавці. Обважити покупця на 200-300 грамів чи не додати кілька гривень здачі для декого з них – норма, не кажучи вже про сховані далеко від людських очей китайські ваги. Неодноразово потрапляла в таку халепу і автор цих рядків. І в кращому разі, що можна почути від продавця у відповідь на справедливу претензію, так це: «Вибачте, я помилилася» або: «Не додивилася, що ви дали мені 50 грн., тому здачу здала з 20-ти» і т. п. Словом, варіантів тут безліч, але всі вони зводяться до одного: помилки продавця має оплачувати неуважний споживач. Буває й навпаки – продавець не лише не вибачиться, а ще й нахамить. Як приклад, випадок, який стався з моєю знайомою, Надією, торік на ринку «Стадіон». Придбавши в контейнері №7 1 кг слив і «прикинувши на око, що пакет із фруктами надто вже легкий, як для кілограма (контрольної ваги на ринку не було), жінка попросила продавчиню хлібного кіоску (там стоять сертифіковані ваги, а не китайські, як у переважної більшості продавців на всіх міських ринках) переважити покупку. Надія навіть не здивувалася, побачивши, що стрілка ваги зупинилася на позначці 723 грами. Обурена таким зухвалим обманом, жінка зателефонувала у відділ торгівлі і захисту прав споживачів міськвиконкому, але там був якраз обід. Тож, дочекавшись, поки він закінчиться, набрала номер телефону вдруге. Треба віддати належне начальнику відділу Інні Сибірі, яка прибула на виклик вже через кілька хвилин разом із контролером ринку. І вже у їхній присутності Надія попросила продавця переважити сливи. Скривившись так, ніби об’їлася кислиць, та поклала пакет на вагу. Побачивши результат, навіть не вибачившись, докинула туди ще кілька слив. На зауваження про обман роздратовано заявила: «Чого ви до мене чіпляєтеся? Може ви самі з’їли ті сливи, а тепер скаржитеся…». На прохання посадовців надати відповідні документи на вагу, відповіла: «Звертайтеся до власника, я - продавець». Провівши з нахабною молодичкою виховну бесіду і пообіцявши розібратися з власником контейнера, перевіряючі пішли, акт не складали. Не стала б і я згадувати цю історію. якби подібне знову не повторилося вже в нинішньому році.

«Сонце світить в очі, тому не помітила, що вага збита»
Минулого тижня, повертаючись із роботи, вирішила купити кабачків. Вибравши чотири плоди. передала їх продавцю. Та поклала покупку на вагу, заховану за ящики( «бо нема де поставити» або «мені так зручніше»), і назвала суму, яка видалася мені підозрілою: чотири невеликі кабачки аж ніяк не могли важити більше кілограма. Тому обійшовши ящики, знову поклала їх на вагу. До названої продавцем цифри не вистачало більше 230 грамів…
-Ой, вибачте, сонце світить мені просто в очі, тому я не помітила, що вага збилася, - тут же відреагувала на це продавець.
-У вас завжди щось трапляється, от тільки помиляєтеся ви чомусь за рахунок покупців. Немає ні сорому, ні совісті. Понабирали китайських ваг, ховаєте їх від людських очей і обманюєте! І ніхто з начальства за цим не дивиться і не переймається, а поліція тільки й знає, що розганяти бабусь, які продають власну продукцію, - посипалися звинувачення з боку інших покупців, які стали свідками інциденту. Далі жінки стали навперебій розповідати, де і коли їх обважили й обдурили. Я ж, набравши номер телефону директора ринку Петра Приступи, поцікавилися, чи є на «Стадіоні» обіцяна ним торік контрольна вага, де вона знаходиться, та чи ведеться хоч якийсь контроль за якістю продукції і якістю обслуговування покупців на ринках міста.
-Вагу ми поставили в кімнаті лабораторії ветсанекспертизи, яка знаходиться на першому поверсі адмінприміщення стадіону, - відповів на це Петро Іванович. Що стосується перевірки ваг на ринках, то раз у рік вони проходять перевірку у ДП « Волиньстандартметрології», маємо документи.
-І китайські теж?
-А от з цим у нас проблема. І нічим тут не можна зарадити. Скільки їм не говори, вони все рівно роблять по-своєму. Що стосується контролю за якістю продукції, то цим у нас займається ветеринарна лабораторія.
Правда, перевірити слова директора щодо наявності контрольної ваги, оскільки обидва рази « поцілувала» зачинені двері, хоч заходила туди за дві-три години до закінчення роботи ринку.
-Добре, я домовлюся з кимсь із підприємців і поставимо вагу у них, розмістивши відповідне оголошення, - пообіцяв Петро Іванович, коли повідомила йому про невдалі спроби зважити продукти. - Візьмемо також підписку з усіх власників контейнерів, що вони виправлять ситуацію з вагами і проведуть роботу з продавцями.

У доброго господаря завжди порядок у господарстві
Зовсім іншу картину я побачила на ринку у Володимирі–Волинському. Обійшовши увесь базар, ніде не побачила на вулиці рибної чи м’ясної продукції, що є уже звичним явищем на ринках шахтарського міста, де ящики з рибою, м’ясом та ковбасами стоять під сонцем просто на проходах, над ними літають мухи та струшують пил із одягу покупці, не кажучи вже про «аромат», який витає в повітрі. Ніде не побачила я й захованих від очей покупців ваг.
-У нас практично всі ваги сертифіковані. Китайських на ринку майже немає. Ними зазвичай користуються мешканці сіл, але ніяких конфліктів чи проблем стосовно цього питання не виникало. За минулий рік було лише дві скарги від покупців, яких я відразу ж направляв у відділ захисту прав споживачів. До того ж у ваговій є контрольна вага, де без проблем можна переважити продукцію. Підприємці ж в основному користуються нашими вагами. Щороку до нас приїжджають фахівці із обласного науково-виробничого центру стандартизації, метрології та сертифікації, перевіряють ваги та гирі і видають відповідні документи, - відповів на запитання директор ринку Ігор Федоришин. Він також пояснив, що з 1-го липня Нововолинський, та Іваничівський ринки будуть підконтрольні Володимир-Волинській міжрайонній лабораторії ветеринарної медицини. Держпродспоживслужби.
-Спочатку у нас теж дехто пробував виставляти на вулиці рибно-м’ясну продукцію, але ми відразу ж присікали такі випадки. Тож тепер все це продається в закритому павільйоні і тільки з холодильних камер, - доповнює керівника контролер Олена, організувавши для мене невелику екскурсію.

«Перевірка вимірювальних приладів здійснюється лише на добровільних засадах»
- Нам заборонили будь-які перевірки якості продукції, обслуговування, наявності санітарних книжок і т.п. Єдине, що ми зараз там перевіряємо, так це вчасну сплату податків, - такою була відповідь начальника Нововолинського відділення ДПІ Володимира Бондаренка на запитання, чи здійснює податкова хоч якийсь контроль за ринками.
-Здійснювати перевірки ми маємо право лише при наявності письмових скарг споживачів, - пояснили в обласному управлінні захисту прав споживачів.
-На превеликий жаль, ми живемо в такій країні, де практично ліквідовані майже всі контролюючі інституції, які колись перевіряли і якість продукції, і якість обслуговування, і все інше, - відповів на те ж запитання заступник начальника науково-виробничого відділу метрологічного забезпечення ГП «Укрметртестстандарт» Володимир Чорноіван. - Ситуація з китайськими вагами, яких усе більше з’являється на ринках, – типова для всіх міст України. Повірка засобів вимірювальної техніки, які не застосовуються у сфері законодавчо регульованої метрології та перебувають в експлуатації, проводиться на добровільних засадах. Періодична повірка ж проводиться метрологічними підрозділами відповідно до письмового звернення замовника.
Словом, як ми вже писали, захист прав споживача – виключно на совісті продавця
Валентина Савчук, м Нововолинськ - м Володимир-Волинський

Розділ новин: 

Коментарі