Згідно нового законодавства, відтепер усі роботи з обслуговування побутових приладів обліку енергоносіїв оплачує постачальник послуг, але…
На сьогоднішній день дедалі більше споживачів житлово-комунальних послуг встановлюють у своїх помешканнях лічильники води, тепла і газу. Як свідчить статистика, на 1 грудня 2015 в Україні у 38511 будинках уже встановлено загальнобудинкові лічильники теплової енергії, у 41624 будинках - прилади обліку холодної і в 6260 будинках - лічильники гарячої води. Люди переконуються, що точний облік витрат енергоносіїв, допомагає їм зекономити значну частину коштів. А щоб упевнитися, що лічильник рахує правильно, його потрібно у визначені строки повіряти. Ось тут і виникало багато непорозумінь з приводу того, хто має сплачувати за повірку лічильників, оскільки різні нормативні акти часто суперечили один одному.
Самоуправству комунальників покладено край
Наприклад, у ч. 3 ст. 28 Закону «Про метрологію та метрологічну діяльність» було зазначено, що періодичну повірку, обслуговування та ремонт (зокрема й демонтаж, транспортування та монтаж) лічильників здійснюється за рахунок підприємств і організацій, що надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання. У той же час у Постанові Кабміну №869 від 2011р. йшлося про те, що повірку лічильників мають здійснювати споживачі власним коштом. Ці законодавчі неузгодженості давали змогу надавачам послуг користуватися тим нормативним актом, яким їм було зручніше, і не завжди - на користь споживача. Тож люди нерідко стикалися із громіздкою процедурою повірки засобів обліку, за яку не лише треба було заплатити, а й демонтувати, відвезти на повірку самі прилади, а потім поставити їх на місце. І ось уряд нарешті поставив крапку у всіх тих суперечностях: з 1 січня 2016 року набув чинності Закон «Про метрологію та метрологічну діяльність», у якому чітко прописано принципи стосунків між постачальниками та споживачами послуг. Якщо перекласти з бюрократичної мови статтю 17 (повірка засобів вимірювальної техніки або просто перевірка лічильників на відповідність вимогам), то всі роботи з обслуговування лічильників повинні проводитися за рахунок постачальників послуг. Їхньою ж турботою (і аж ніяк не мешканців) є і своєчасна повірка цих лічильників. Щоправда, витрати на повірку заздалегідь будуть закладені у тарифах на послуги, зазначається у поясненнях Мінекономрозвитку. Тобто, відтепер споживачі несуть відповідальність лише за те, щоб їхні лічильники не були пошкоджені, а їх обслуговування і повірка - уже турбота надавачів послуг. І якщо раніше деякі комунальники часто посилалися на те, що, мовляв, вартість повірки не входить до тарифу за послугу, то тепер цього не повинно бути: тарифи розраховані у режимі «все включено», зокрема й повірка засобів обліку енергоносіїв. Надавачі послуг мають самі домовлятися зі споживачами про зручний для них час і своєчасно, дотримуючись встановлених міжповірочних інтервалів, подавати засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, на періодичну повірку.
Ситуацію коментують постачальники послуг
Як усе це тепер виглядатиме на практиці, ми поцікавилися безпосередньо у тих, хто постачає нам енергоносії.
-Якщо лічильники гарячої води чи тепла встановлені в будинках, які належать до ОСББ чи жилого-будівельних кооперативів і за їхні кошти, то всі роботи з їх повірки та ремонту оплачує власник, тобто - ОСББ чи ЖБК. Якщо ж ці прилади обліку перебувають на балансі нашого підприємства, то, звичайно, усі роботи з їх обслуговування виконуємо і оплачуємо ми, - стверджує заступник директора ПТМ «Володимир-Волинськтеплокомуненерго» Анатолій Кравчук. -Термін служби наших лічильників тепла і гарячої води – 4 роки. Після того ми їх знімаємо і веземо на повірку у відповідний атестований метрологічний центр до Луцька чи навіть до Києва. Термін служби лічильників після повірки – 2 роки. На час повірки тимчасово встановлюємо людям інший лічильник. Правда, це більше стосується приладів обліку гарячої води, оскільки лічильники обліку тепла, ми зазвичай знімаємо і веземо на повірку у літні місяці, коли опалення відключено. Всі роботи з демонтажу, повірки, ремонту і встановлення вимірювальних приладів виконуються за рахунок підприємства. У випадку, коли лічильник в результаті якоїсь поломки виходить з ладу у міжповірочний період, його ремонт і заміна запчастин також оплачується нами. В обов’язки наших працівників входить і нагляд за терміном експлуатації приладів. Їх зняття для повірки відбуватиметься за попередньою домовленістю зі споживачами наших послуг про зручний для них час.
-Ми на даний час не надаємо споживачам послуг із повірки лічильників, оскільки ще не маємо тарифів, затвердити які має Національна комісія з регулювання енергетики та комунальних послуг. Відповідні розрахунки тарифів із включенням послуги на повірку лічильників нами вже розроблені і подані на затвердження в НКРЕКП. Про новий закон ми знаємо, але поки у нас не буде нових тарифів, послуги з повірки лічильників не надаватимемо, - поінформувала інженер технічного відділу Володимир-Волинського управління водоканалізаційного господарства Раїса Свєтна.
-До 1 січня цього року, тобто до дня вступу в дію, нового законодавства, ми брали гроші з тих споживачів, які мали надати прилади на перевірку ще в 2013-2014 роках. Тепер виконуємо ці роботи за рахунок підприємства, - поінформував юрист водоканалу шахтарського міста Анатолій Сех. Як написано в Законі, за місяць до закінчення строку експлуатації лічильника, маємо повідомити абонента про свій намір і домовитися з ним про час свого візиту.
-До вересня 2014 року (сесією міськради затверджені тарифи з водопостачання і водовідведення -10,30грн./м.куб. – авт.) послуги з обслуговування лічильників холодної води (демонтаж, повірка, транспортування і монтаж) у нас оплачували споживачі, після цього періоду всі ці роботи виконуються за рахунок підприємства, - відповіла на це ж запитання майстер дільниці з повірки приладів обліку КП «Нововолинськводоканал» Світлана Кравець. - Якщо лічильник вийшов з ладу, ремонту він уже не підлягає. Заміна нового приладу коштує 55 гривень.
-З 1 січня 2016 року набрав чинності «Кодекс газорозподільних систем» (Постанова НКРЕКП №2494 від 30.09.2015р.).Згідно цього документа, періодична повірка (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) лічильників газу для населення здійснюється за рахунок оператора газорозподільної мережі (далі- ГРМ) На період зняття приладу для повірки оператор ГРМ встановлює лічильники з обмінного фонду. Якщо замість тимчасово вилученого лічильника неможливо встановити інший, розрахунки зі споживачем за газ здійснюються за середньомісячним (середньодобовим) обсягом споживання природного газу за аналогічний період (опалювальний або міжопалювальний) попереднього року або фактичний період споживання, якщо він становить менш як шість місяців. У разі справності лічильника газу після проведення повірки або ремонту оператор ГРМ зобов’язаний встановити його протягом 2-х місяців з дати зняття. Рішення про доцільність проведення ремонту або заміни лічильника, за результатами чергової повірки, приймає оператор ГРМ, враховуючи технічні та економічні чинники. Якщо ж лічильник газу, що перебуває у власності споживача, визнано в установленому законодавством порядку непридатним до подальшої експлуатації чи ремонту, розрахунок спожитого газу здійснюється впродовж 2-х місяців з дня письмового повідомлення оператором ГРМ споживача про несправність приладу, ТЕЖ відповідно до середньомісячного(середньодобового)обсягу споживання о газу за аналогічний період попереднього року або фактичний період споживання (менше 6 місяців), а в подальшому - відповідно до встановлених норм споживання та вимог Закону України “Про забезпечення комерційного обліку природного газу”. Вартість лічильника газу та послуг з його встановлення (в тому числі заміна оплачується): у новозбудованому будинку – забудовником, у разі реконструкції, капітального ремонту житла – замовником, у разі встановлення в газифікованому будинку – споживачем, - роз’яснила начальник відділу зі зв’язків із громадськістю ПАТ «Волиньгаз» Віталіна Юхименко.
Підготувала Валентина Савчук
Коментарі