Цікавиться житель Володимира Анатолій Приступа, який багато років оббиває пороги різних установ, намагаючись довести, що платити за повірку квартирних лічильників і пов’язані з цим роботи має підприємство, яке надає послуги, а не власники приладів.
Нещодавно в редакцію нашої газети звернувся колишній інженер ПТМ «Володимир-Волинськтеплокомуненерго», а нині пенсіонер Анатолій Приступа. Чоловік, продемонструвавши рішення виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради №27 від 24.01.2013р. «Про вартість послуг з повірки засобів обліку споживання води», що надається вищеназваною організацією, підписане міським головою, поскаржився на те, що воно суперечить законодавству, і попросив журналістів допомогти розібратися в цій ситуації.
«Люди, які готували і приймали це рішення, або не вміють читати, або просто надіялися на правову необізнаність людей»
-Подивіться самі, - показує згаданий документ Анатолій Степанович. – Згідно з додатком до цього рішення, споживачів зобов’язали сплачувати 40,51 грн. за повірку лічильника, 33,06 грн. – за демонтаж і транспортування та 4,88 чи 5,86 грн. за ремонт приладу (дані на 24.01.2013р. – авт.). При цьому керівники комунальних служб, які звернулися у міськвиконком, посилаються на те, що споживачі, мовляв, повинні оплачувати вартість даних послуг, згідно з п.п.2 п.(а) ст.28 Закону «Про метрологію і метрологічну діяльність». А тепер читаємо п.2 ст.28: «Засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці, порядок якої визначається нормативно-правовим актом центрального органу виконавчої влади у сфері метрології. Підприємства, організації і фізичні особи зобов’язані з урахуванням міжповірочних інтервалів подавати прилади вимірювальної техніки на повірку». Підпункту «а» там узагалі немає. Складається враження, що люди, які готували і приймали дане рішення, або не вміють читати, або ж навіть в очі не бачили цього закону. Інакше вони звернули б увагу на п.3 тієї ж ст.28, де чітко сказано: «Порядок подання фізичними особами, що не є суб’єктами підприємницької діяльності - власниками приладів обліку, здійснюється за рахунок підприємств і організацій, які надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання». А, можливо, керівництво комунальних служб та члени виконкому спеціально закрили очі на п.3, надіючись на правову необізнаність мешканців міста, – зауважує Анатолій Степанович. – До речі, як мені стало відомо, депутати міської ради про це рішення навіть і не чули. В результаті багато хто з моїх знайомих володимир-волинців платив за ці послуги. І ніхто з посадовців жодним словом не обмовився їм, що це незаконно. Хіба, йдучи в магазин по продукти, ми беремо з собою вагу, щоб їх важити? Подібна ситуація виникала у 2003 році. Тоді людей теж примушували платити за повірку газових лічильників, а ще декого – везти новопридбані прилади обліку на так званий «вхідний контроль», хоч у правилах проведення повірки лічильників такого контролю взагалі не існує. Був випадок, що один із мешканців міста, якому комунальники відмовилися без «вхідного контролю» ставити в будинку новий лічильник, звернувся в Держкомітет України з питань технічного регулювання та споживчої політики і отримав відповідь, що така вимога безпідставна і незаконна. Бувало, що і я, працюючи у «Теплокомуненерго», возив до Луцька не сам лічильник, а лише його паспорт. Там ставили відповідний штамп і прилад повертали власнику, взявши, звичайно, з нього гроші за повірку. Неодноразово я звертався з цього приводу в прокуратуру. Якось, не витримавши, звернувся зі скаргою в Антимонопольний комітет. У прокуратурі не дали навіть відповіді, а Антимонопольний комітет зініціював нараду за участю представників «Держстандартметрології» області. Гроші з людей брати перестали, а мене скоротили. Тепер же все повторюється.
«Підприємство не може мати витрати, які не компенсуються»
Прокоментувати ситуацію та пояснити, на підставі яких нормативних актів було прийнято рішення, яке суперечить законодавству України, прошу начальника ПТМ «Володимир-Волинськтеплокомуненерго» Романа Лисюка, який передоручив зробити це головному економісту підприємства Оксані Виваль:
-На момент прийняття вищезгаданого рішення виконкому, яке пройшло перевірку територіального відділення Антимонопольного комітету, в тарифі на гарячу воду не були закладені витрати на повірку лічильників, які, згідно із законодавством про метрологію, ми мали б відносити на собівартість власних послуг. Паралельно з цим, Постановою КМУ №869, витрати на повірку лічильників гарячої води відносилися до послуг ЖЕКів, що унеможливлювало віднесення їх на собівартість послуг теплокомуненерго (ТКЕ). Така розбіжність в законодавстві змусила підприємства теплоенергетики звертатися до Міністерства регіонального розвитку і будівництва, яке, в свою чергу, надало відповідні роз’яснення: ТКЕ можуть за окремими договірними відносинами здійснювати таку повірку і стягувати окрему плату, якщо ж вона не передбачена в тарифі на утримання будинків і прибудинкових територій. Оскільки такою діяльністю Володимир-Волинський ЖЕК №1 не займався і споживачі за це не сплачували, на виконання припису управління у справах захисту прав споживачів у Волинській області, яке вимагало від нашого підприємства обов’язково проводити повірку засобів обліку гарячої води споживачів, підприємство провело розрахунок і затвердило відповідну окрему вартість такої повірки, адже не могло нести витрати, які не мали джерел покриття. В іншому випадку такі витрати лягали б на збитки підприємства при і так вкрай складному збитковому становищі. Поряд з цим, враховуючи таку невідповідність в законодавстві, а також вимоги ст.28 ЗУ «Про метрологію та метрологічну діяльність», згідно з якою оплата за повірку повинна встановлюватися КМУ, Мінрегіонбуд були ініційовані зміни до Постанови КМУ №869, які дали можливість ТКЕ на законодавчому рівні повністю відносити витрати на повірку приладів обліку і пов’язані з цим роботи на собівартість реалізованої гарячої води. Національна комісія з регулювання ринку енергетики, врахувавши дані зміни до порядку формування тарифів, провела коригування вартості послуги гарячого водопостачання у липні 2014р. і для ПТМ «Володимир-Волинськтеплокомуненерго», включивши до вартості 1куб.м гарячої води вартість повірки таких засобів обліку з врахуванням міжповірочного інтервалу. За період дії рішення Володимир-Волинського міськвиконкому щодо затвердження вартості повірки лічильників гарячої води до встановлення коригованих тарифів на гарячу воду у липні 2014р. нашим підприємством було повірено близько 30 лічильників за зверненнями споживачів. На даний час у вартості 1куб.м гарячої води (43,33грн. у разі підключення рушникосушильників до системи гарячого водопостачання і 40,15грн. при їх відсутності) закладено відповідно 0,38грн. та 0,35грн. на повірку лічильників. На даний час підприємство виконує усі вимоги чинного законодавства.
Валентина Савчук, м.Володимир-Волинський
Коментарі