Як стати «кращим держслужбовцем»: історія Володимир-Волинської РДА

Для того, аби країна змінювалась на краще, переконаний, потрібно, щоб до влади приходили люди, які не були задіяні у старій системі. На жаль, на даний момент керівниками інколи призначають людей внутрішньо гнилих і морально деградованих. Від них очікувати змін – тільки себе дурити. Чому я про це кажу? Бо Революція гідності не пройшла повз мене осторонь, і тому мені болить, коли я бачу, що високі сподівання людей, за які було заплачено ціну у сотні смертей, кидаються під ноги навіть у таких, здавалося б, дріб’язкових питаннях, як проведення конкурсу «Кращий держслужбовець року». У Володимир-Волинській РДА навіть цей «совковий» конкурс вразили типові хвороби сучасного українського суспільства.
Опікується проведенням конкурсу особисто голова Національного агентства України з питань державної служби Костянтин Ващенко.
Як бачимо, все організовується серйозно, як і належить робити поважним державним людям: оргкомітет, плани-програми, інформаційна кампанія на підтримку конкурсу і т.д.
І, як свідчить історія з проведенням конкурсу у Володимир-Волинській РДА, іноді для державного службовця конкурс дає можливість проявити не лише свої найкращі фахові і моральні якості, а подекуди й риси зовсім іншого плану.
22 квітня у Володимир-Волинській районній державній адміністрації відбувся конкурс на звання найкращого держслужбовця району у рамках щорічного Всеукраїнського конкурсу «Кращий державний службовець». Учасники мали виконати тестові завдання і визначити серед свого складу переможця. Здавалось би, звичайна пересічна подія зі зрозумілим алгоритмом дій. Однак не в цьому випадку.
Усього участь у конкурсі мали брати 23 держслужбовці району. Але під час виконання тестових завдань присутніми чомусь були лише 12 осіб. Під час конкурсу з усього складу комісії у залі засідань, де відбувалося написання тестів, був присутній тільки Роман Охріменко – заступник керівника апарату, начальник відділу організаційно-кадрової роботи РДА. Усі інші члени комісії займалися особистими справами. Наприклад, голова комісії і очільниця райдержадміністрації Наталія Василець ходила із головою Волинської ОДА по сервісній зоні митного пропуску «Устилуг». Заступник голови комісії Сергій Романюк – керівник апарату РДА – був у відпустці. А начальник юридичного відділу апарату райдержадміністрації Мар’яна Захарчук, яка і стала найкращим держслужбовцем району, під час виконання тестових завдань приймала громадян. Як пояснив Роман Охріменко, вона «писала тести в індивідуальному порядку».
Шлях Мар’яни Захарчук до перемоги є доволі незвичайним. 2 березня 2016 року голова Володимир-Волинської РДА видала розпорядження №75. Документ стосувався затвердження нового складу організаційного комітету, Положення та плану заходів з проведення І туру щорічного Всеукраїнського конкурсу «Кращий державний службовець».
До складу організаційного комітету конкурсу увійшли семеро осіб на чолі з головою РДА Наталією Василець. Рядовим членом оргкомітету була затверджена і Мар’яна Захарчук, про що і йдеться в додатку №1 до вказаного розпорядження. Однак 21 квітня, за день до проведення першого туру конкурсу, з незрозумілих причин очільниця Володимир-Волинської райдержадміністрації видає розпорядження «Про внесення змін до складу організаційного комітету з проведення І туру щорічного Всеукраїнського конкурсу «Кращий державний службовець». У ньому йде мова про виключення керівника юридичного відділу РДА Мар’яни Захарчук зі складу організаційного комітету. Наступного дня відбувається конкурс, на якому «випадково» перемогу здобуває вищевказана особа.
Ще цікавіша ситуація з реакцією влади на такі метаморфози. У відповіді на інформаційний запит у загальному відділі Володимир-Волинської РДА надали копії вже відомого розпорядження від 2 березня за номером 75. Текст у документах аналогічний, але з єдиною відмінністю. У додатку №1 замість Мар’яни Захарчук фігурує прізвище Ольги Оласюк – провідного спеціаліста юридичного відділу РДА.
Не зрозуміло, для чого було 21 квітня голові РДА видавати окреме розпорядження про виключення зі складу оргкомітету людини, якщо вона не була її членом. Крім того, ніяких документів про зміни до розпорядження №75 про включення в комісію Ольги Оласюк немає.
Яким чином можна видавати два різні документи під однаковим номером, у райдержадміністрації пояснили згодом.
7 травня я отримав на пошті лист з відповіддю на мій публічний запит щодо проведення у районі конкурсу «Кращий державний службовець». Вся суть полягає у супровідному листі до даної відповіді та у двох вже згаданих однакових додатках, в яких тільки різні прізвища членів конкурсної комісії.
Загальновідомо, що супровідний лист обов’язково повинен мати число місяця та вихідний номер, чого в даному листі немає. Тому коли він відправлений і чи взагалі зареєстрований, питання відкрите. Але найголовніше – це відповідь: «Просимо не брати до уваги, так як це один з проектів розпоряджень».
Хочу зазначити, що проект рішення, так як звучить у даній відповіді, це звичайний папір з певною інформацією, який готується відповідними відділами РДА і після цього подається в пошту на підпис голові РДА. Ні дати розпорядження, ні присвоєного номера на ньому не може бути, оскільки це проект і голова може вносити в нього зміни або віддати на доопрацювання, тому це ще не може бути розпорядженням. І тільки після підпису проекту розпорядження головою даний папір заноситься в загальний відділ РДА, де йому присвоюється номер, а також ставиться дата, від якого числа він підписаний. Лише після цього документ стає офіційним розпорядчим документом. Якщо поглянути на дві копії додатків, які є невід’ємною частиною розпорядження №75 (один я отримав листом, а інший у загальному відділі РДА), то і на одному, і на другому додатку стоїть один і той же номер 75, а також одне і те ж саме число – 2 березня 2016 року. Постає питання, який це проект рішення, якщо він має номер і дату?
Тут вже дійсно, як на мене, питання до Головдержслужби та відповідних органів. Чи все-таки махінації можна прикрити однією зухвалою фразою: «Просимо даний документ не брати до уваги».
Складається логічне враження: хитромудрі комбінації чиновникам Володимир-Волинської РДА, напевно, були потрібні для того, щоб на конкурсі «перемогла» потрібна людина. Виникає також питання: чи можливі всі ці маніпуляції без згоди голови РДА, адже розпорядження, окрім голови, видати ніхто не може?
Такі конкурси проводяться щороку, і питання на перший погляд дріб’язкове, але якщо навіть в таких дрібницях голова РДА дозволяє собі маніпулювати підлеглими і підтасовувати результати так, як їй це заманеться, то хіба буде вона вести себе незаангажовано і суто в рамках законодавства у важливіших фінансових чи інших питаннях району.
Зараз влада акцентує, що на усі керівні посади оголошуватиметься конкурс, а відповідно, будуть і конкурсні комісії. Для чого створювати ці комісії, якщо на такому прикладі видно, що переможець заздалегідь відомий.
Павло Карпюк, депутат Володимир-Волинської районної ради

Розділ новин: 

Коментарі