Уже 20 років мешканців будинку №4 на вулиці Карбишева випробовують холодом. Та чи варто чекати на покращення умов?

Якщо систему опалення будинку до наступного опалювального сезону не доведуть до норми, винуватці відповідатимуть у суді, попереджають жителі.
«Постукайте – і вам відчинять». Якщо це стосується чиновницьких кабінетів, то відчинити зобов’язані. А чи допоможуть? Питання складне. Як розповідають мешканці будинку №4 на вул. Карбишева, на їхні численні скарги чиновники десятиліттями надсилають відписки, а проблема залишається не розв’язаною.
Сьогодні господарі багатьох квартир, втомившись від постійного холоду під час опалювального сезону, хотіли б встановити у своїх помешканнях індивідуальне опалення. Однак дозволу на це міська рада не дає, посилаючись на чинний наказ Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 6 листопада 2007р. №169 «Про внесення змін до Правил надання послуг з центрального опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення». А цим Порядком передбачено процедуру відключення від центрального опалення квартир у багатоповерхівках тільки за умови відключення всього житлового будинку за згодою всіх власників помешкань. Від’єднання від опалення окремих приміщень не дозволяється. Пояснюється це тим, що при відключенні одиничних квартир порушується баланс опалення всього будинку, що веде до негативних наслідків.
От тільки біда в тому, що встановлення індивідуального опалення – задоволення не з дешевих, і не кожна сім’я може собі це дозволити. Тож залишається розібратися, чому будинок обділений теплом. Приводом до проведення журналістського розслідування стало звернення у редакцію нашої газети мешканки зазначеної будівлі Раїси Промської. Розповідь жінки не була голослівною, адже правдивість кожного її речення була підтверджена цілою кипою копій документів, які в різні роки надавалися інстанціями, що прямо чи опосередковано пов’язані із забезпеченням споживачів централізованим опаленням.
У заяві пані Раїси зокрема йдеться: «Я проживаю у квартирі, де взимку дуже холодно і сиро. Аналогічна проблема існує у всіх квартирах п’ятиповерхівки, жителі якої неодноразово зверталися до міської ради та в інші структури міста. Особисто я ходила й до міського голови, але на наші прохання про допомогу ніхто не звертає уваги, а проблема не вирішується протягом 20 років. Прошу редакцію провести розслідування, а матеріали опублікувати у газеті».
Куди поділося тепло?
За словами Раїси Миколаївни, будинку №4 на вул. Карбишева вже 28 років. У ньому налічується 45 квартир. Сім’я Промських проживає тут з моменту здачі будівлі в експлуатацію. Раніше будинок числився відомчим житлом консервного заводу. Опалення було паровим і забезпечувалося від котельні заводу. Відповідним чином влаштовано внутрішню теплотрасу: труби у стояках, по яких подається тепло, діаметром лише 15мм (для парового опалення це норма), приладами опалення є ще радянські радіатори.
У перші 8 років проблем з опаленням не спостерігалося, у квартирах було настільки тепло, що навіть взимку відчиняли вікна. А згодом усе кардинально змінилося. Завод, оголосивши банкрутом, закрили, а відомче житло – будинки №2 і №4 – передали на баланс ЖЕКу і приєднали до котельні на вул. Луцькій, 103, яка забезпечує не парове, а водяне опалення і обслуговує багато інших житлових будинків, у тому числі 9-поверхівки та дитячий садок. Будинок №4 на Карбишева став останньою точкою у зовнішній мережі теплотраси, тож вода, проходячи довгу систему, доходить до нього не гарячою, а приблизно кімнатної температури, втрачаючи на довгому шляху дорогоцінні градуси. Разом з тим реконструкцію внутрішньобудинкової теплотраси ніхто не робив. Мешканці будинку стали бити на сполох, писати заяви у різні інстанції. Тоді з’ясувався цікавий факт: при передачі будинку на баланс ЖЕКу загубилася проектна та виконавча документація на систему опалення. А якщо перефразувати відомий вислів, немає документації – немає проблеми.
І так із року в рік життя у квартирах нагадує тортури. Температура у помешканнях людей упродовж 20 років коливається від 11 до 15 градусів тепла за винятком тих квартир, де ще раніше встановили автономне опалення. А це далеко не відповідає нормативам, згідно з якими температура у житлових помешканнях в опалювальний період не має опускатися нижче +18, а у наріжних квартирах (саме у такій проживає сім’я Промських) – 20 градусів тепла. До того ж додалася ще одна проблема – грибок, що завівся від надмірної вологи та міцно в’ївся у стелі помешкань. Зовнішні стіни постійно мокрі. У шафах, що стояли впритул до них, від сирості став псуватися одяг, їх довелося пересувати у більш безпечні місця. А про шкоду для здоров’я від проживання у таких умовах годі й говорити.
«Злісні» неплатники
А тим часом ПТМ «Володимир-Волинськтеплокомуненерго» (далі – ПТМ) справно нараховувало платню за опалення. Частина жильців, обурені ситуацією, перестали платити за послугу, яка фактично не надається, у тому числі Раїса Промська. Тим більше, що реальну картину підтверджують акти-претензії, складені ПТМ, яких набралася ціла кипа. Це документи, що надаються у результаті замірів температури у приміщеннях комісією у відповідь на заяви людей і в яких зазначаються реальні показники температури. Щоправда, за ті місяці, в які складалися акти, ПТМ робило перерахунки оплати за тепло у бік зменшення. Якщо ж людина не звернулася, то за місяць нараховувалася повна сума, ніби якимось чудесним чином у квартирах стало тепло. І байдуже, що люди працюють та не мають часу щомісячно бігати із заявами і приймати комісії вдома.
Отже, борг сім’ї Промських за опалення станом на лютий 2014р. сягнув понад 3,5 тисячі. На них як на злісних неплатників теплокомуненерго подало до суду. Слухання відбулося за відсутності відповідачів, бо їм навіть про це не повідомили, а копію рішення суду надіслали поштою. Згідно із судовим наказом, Промські мали погасити заборгованість і сплатити судовий збір. Тоді сім’я подала зустрічний позов про скасування судового наказу, і після чергового розгляду справи 14.03.2014р. суд їхню заяву задовольнив. Таким чином, ПТМ мало списати борг, але цього не зроблено й досі. Більше того, на сьогодні борг Промських за тепло сягнув уже понад 23 тисячі гривень. От і виходить, що ПТМ, а разом з ним і держава, несе збитки, а виправляти ситуацію з опаленням будинку, судячи з усього, комунальні підприємства не збираються. Зауважу, що за роботу котельні, подачу тепла до будинку і зовнішні теплотраси несе відповідальність ПТМ, а за внутрішньобудинкову систему опалення – ЖЕК.
Що кажуть жителі будинку
Аби проаналізувати ситуацію на місці, домовляємося про зустріч з мешканцями будинку. Вийшли поспілкуватися з журналістом 10 осіб із різних квартир. Усі вони підтвердили розповідь Раїси Миколаївни про холод у квартирах, а дехто навіть запросив у свої помешкання, щоб показати, в яких умовах доводиться жити, точніше – мучитися. Розповіли люди і про деякі подробиці та поділилися своїм поглядом на роботу комунальних підприємств.
Так жителька квартири на 2 поверсі Наталія Кожуховська згадала про колективні скарги мешканців, які носили у різні інстанції. У тому числі просили ПТМ зняти лічильники на тепло з будинків №2 і №4, оскільки, згідно з приладами обліку, нарахування за тепло було найвищим у місті! Щодо реконструкції системи опалення, то жінка розповіла, що приблизно у 2004р., коли керівником ЖЕКу був Ігор Пальонка, у підвалі робили реконструкцію. Але, на її думку, зробили щось неправильно, адже позитивних результатів це не дало. А труб на стояках ніхто не міняв.
Галина Гунько повідомила, що пристала на рекомендації комунальних підприємств і поміняла у квартирі радіатори на батареї. Стало тепліше, взимку температура у помешканні +18. Щоправда, її квартира не наріжна, а в середині будинку.
Інна Озден проживає на 5-му поверсі. Аби не бути голослівною, вона запросила оглянути свою квартиру. Господарі добре дбають про своє житло, зробили гарний ремонт. І боляче було дивитися, що з-під натяжної стелі у дитячій кімнаті лізе на стіну з дорогими шпалерами чорний грибок. А на кухні уражена не лише стеля, а й віконні відкоси. І це не зважаючи на те, що декілька місяців тому ці місця обробляли антисептиком і чисто зафарбували. Жінка каже, що з ремонтів не вилазять, а грибок вивести неможливо, бо у квартирі постійно дуже холодно і сиро. І байдуже, що тут встановили сучасні радіатори, а стіни квартири зсередини і зовні утеплили пінопластом. Усе через те, що по стояку вода надходить ледь тепла. Також жінка показала цілу кипу медичних довідок, які підтверджують, як часто хворіє на застудні захворювання її 4-річний син. Словом, господарі у відчаї.
Аналогічні жахіття побачили і у квартирі сусіда з 4-го поверху Степана Прохири. Там особливо багато грибка у санвузлі. Лютий холод у помешканні змусив чоловіка придбати теплий спальник, в якому і рятується взимку. Також господар скаржився на постійно мокрі зовнішні стіни та вологий одяг у шафах.
Для Зіновії Дробасюк, мешканки 1-го поверху, єдине спасіння – електрокамін.
Отже, доказів і фотодокументів під час візиту на Карбишева, 4 зібрано більше, ніж достатньо. Жителі будинку розповіли, що у кожній квартирі по 2-3 калорифери, які хоч якось допомагають «відтанути» взимку. І відповідні рахунки за електроенергію!
Багато нарікань лунало на адресу ЖЕКу. Люди запевняли, що працівники підприємства не готують будинок до опалювального сезону, як це вимагають норми: не промивають систему, не проводять гідровипробування, не цікавляться у мешканців, чи є у них якісь скарги, коли вмикають тепло. Якби ці заходи проводилися, то всі б знали і бачили, адже у підвалі встановили нові двері і ключі зберігаються у мешканців. Єдине, що зробили, восени минулого року утеплили вхідну трубу у підвалі. Але це не допомогло, бо до будинку доходить вода ледь теплою.
Щодо відповідальності ПТМ, то жителі припускають, що не вистачає потужності котельні для такої кількості будинків, які вона опалює. Вважають, що оптимальним варіантом було б збудувати окрему котельню для трьох 5-поверхівок, бо через надто довгу зовнішню теплотрасу вода до них надходить неналежної температури.
Хто винен і що робити?
Враховуючи вищезазначене, редакція направила запити у ЖЕК №1 та ПТМ.
В офіційній відповіді ЖЕКу значиться, що з питання виконавчої документації на систему опалення будинку слід звернутися у КП «Промжитлобуд». Звернулися, але отримали відповідь, що на підприємстві не зберігається документація 20-річної давності. Якщо вона взагалі існує, то повинна бути у ЖЕКу… Коментарі зайві.
Також просили житлово-експлуатаційну контору надати копії документів, що підтверджують готовність будинку №4 на Карбишева до опалювального сезону 2016-2017р.р., у тому числі копії актів промивки, гідровипробування та регулювання системи опалення. Дві копії надіслали, крім акту регулювання опалення. Звісно, виникли запитання до керівництва підприємства. Якщо будинок справді готувався до опалювального сезону, то чому у квартирах холодно, а працівників ЖЕКу ніхто не бачив?
Не буду втомлювати читачів подробицями нашої довгої розмови з головним інженером Анатолієм Маркеєвим та майстром сантехгрупи Павлом Коробейніковим, що проходила за присутності нового начальника ЖЕКу №1 Ігоря Вишневського. Зазначу лише висновки. Співрозмовники запевняли, що працюють добросовісно. Всі акти складаються за фактом виконання робіт, тож вони не фейкові, а справжні. А працівників ЖЕКу ніхто не бачив у зазначеному будинку, бо вони не просили у жильців ключі від підвалу, де власне і проводяться такі роботи, а скористалися якимось таємним проходом у цей підвал з боку будинку №2.
Реконструкцію чи капремонт внутрішньої системи опалення робити не треба, адже вона знаходиться у задовільному стані і підходить для водяного опалення. Термін придатності труб – 35 років, а вони експлуатуються 28. Усе, що було необхідно, зробили ще у 2004р. – йдеться про реконструкцію системи опалення у підвальному приміщенні. У січні 2017р. проводили обстеження стояка. А регулювання опалення здійснюється за заявками жильців, але таких не надходило.
Причиною холодних батарей можуть бути повітряні пробки (треба спускати воду на останньому поверсі) або ж проблеми з котельнею чи зовнішньою теплотрасою, а це вже відповідальність ПТМ. До появи ж грибка призводять неправильно встановлені або ж дешеві склопакети, при наявності яких приміщення «не дихають».
Родині Промських керівники ЖЕКу рекомендують замінити старі радіатори на сучасні (хоча з огляду на ситуацію вони не проти встановлення індивідуального опалення). Ще необхідно зробити утеплення зовнішніх стін квартири, адже дослідження доводять, що для наших широт навіть товщини стін у 51см недостатньо.
Щодо проектної документації, то у ЖЕКу її немає і не повинно бути, у них знаходяться лише документи, надані БТІ.
Судячи з відповіді на наш запит у теплокомуненерго, підписаній попереднім керівником Ганною Рубановою, підприємство теж нічим зарадити не може. Протягом 20 років ПТМ нічого не зробило для того, аби налагодити нормальне теплопостачання до будинку, лише констатувало наслідки: за результатами обстежень температурного режиму складалися акти-претензії, людям за ці місяці робили перерахунки розміру плати за опалення. І все.
Відповідальність за холодні батареї ПТМ перекладає на власників квартир і ЖЕК. З цього приводу написали наступне: «Послуги з централізованого опалення повинні відповідати нормативній температурі повітря у приміщеннях квартир за умови їх утеплення споживачами. Підприємство неодноразово звертало увагу власників квартир на проведення заходів з утеплення квартир та можливу заміну нагрівальних приладів, які є власністю споживача.
Витрати з технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем централізованого опалення сплачуються у ЖЕК №1, отже, ПТМ надає послугу до зовнішньої стіни будинку. Котельне обладнання підприємства працює згідно з температурними графіками, затвердженими відповідно до вимог Правил технічної експлуатації теплових установок і мереж, тому для забезпечення нормативної температури у приміщеннях квартири заявнику необхідно звернутися в ЖЕК №1, адже дана установа відповідає за дотримання нормативних параметрів теплоносія всередині будинку».
У відповіді на запит також зазначається: «27.02.2017р. Промська Р.М. зверталась до міського голови із заявою про надання дозволу на встановлення автономного опалення у квартирі. ПТМ не буде заперечувати, якщо органи місцевого самоврядування нададуть їм такий дозвіл».
Отже, ЖЕК та ПТМ не проти встановлення у квартирі Промських автономного опалення, проте у міській раді пані Раїсі відмовили у наданні дозволу. Деякі роз’яснення про те, чому відмовляють та в чому причина проблем з опаленням у будинку №4 на Карбишева, дав начальник управління ЖКГ міськвиконкому Віктор Фіщук:.
-Міська рада теж не проти встановлення автономного опалення у квартирі Промських, але ми не можемо дати дозвіл, бо це перечить чинному законодавству. На мою думку, причина проблеми з опаленням у будинках №2 і №4 на Карбишева полягає не в котельні, яка є достатньо потужною, а в теплотрасах, як внутрішній, так і зовнішній. Реконструкцію внутрішньої системи мав би зробити ЖЕК – підприємство-балансоутримувач (але позиція ЖЕКу нам уже відома, до того ж керівництво підприємства каже, що на це не має грошей, - авт.) Значно складніша ситуація із зовнішньою теплотрасою, яка і надто довга, і «хитромудра» у проектуванні, така, що послідовно пролягає від будинку до будинку (а це 5 дев’ятиповерхівок. 3 п’ятиповерхівки і ще дитячий садок), до того ж на території приватної садиби має розвилку. Це і спричиняє втрату тепла. Встановити від котельні до кожної будівлі окрему теплотрасу дуже дорого і практично неможливо, бо довелося б копати приватні подвір’я, на що навряд чи хтось дасть згоду. Дешевше і краще було б збудувати для трьох п’ятиповерхівок окрему котельню, але кошти на це у міському бюджеті не передбачені, - зазначив Віктор Сергійович.
Отже, виходить замкнене коло. Винних, як завжди, не знайти. Тож, на жаль, порадувати Раїсу Промську та її сусідів наразі нічим.
Міла Сергєєва, м. Володимир-Волинський

Розділ новин: 

Коментарі