«Скаржники чомусь найчастіше обирають об’єктом свого невдоволення митницю»

Останнім часом люди, які перетинають українсько-польський кордон, з радістю повідомляють про відсутність черг у пропускних пунктах «Ягодин» та «Устилуг», де ще зовсім недавно, щоб потрапити в сусідню державу, чекати доводилося майже добу. Прояснити, яким чином митникам вдалося досягти зменшення черг та що вони ще планують зробити для подальшого покращення ситуації, ми попросили начальника Волинської митниці Віктора Кривіцького.
-Думаєте, магія? Можливо, але насправді це питання слід адресувати прикордонникам, бо саме вони контролюють у пунктах пропуску прибуття, тимчасове перебування, пересування і виїзд усіх категорій громадян, які зазвичай користуються «зеленим коридором», тобто везуть невеликий обсяг товару за спрощеною системою, без митного декларування. Митники ж працюють передусім з вантажами, які фізичні або юридичні особи переміщують через державний кордон. Що стосується компетенції Волинської митниці, то з 1 січня цього року вступили в силу зміни до Податкового кодексу України. Відповідно до них сумарну фактурну вартість товару, який громадянин міг щодоби перевезти через кордон без сплати податку на додану вартість, зменшено до еквіваленту 50 євро. А пільгу на 500 євро можна отримати лише на 72 години за умови, що громадянин перебував за кордоном не менше доби. Цією нормою обмежено інтенсивність так званих «човникових» перевезень імпорту. Відповідно, навантаження на пункт пропуску стало меншим. Крім того, для контролю за періодичністю надання пільги зі сплати митних платежів були адаптовані інформаційні бази Держприкордонслужби та ДФС. Налагоджено миттєвий обмін даними, що скорочує тривалість перетину кордону та митного оформлення. До того ж у 2017 році Волинська митниця розпочала і нині реалізовує кілька напрямків автоматизації митних процедур. Передусім це стосується МАПП «Ягодин» – єдиного на Волині українсько-польського пункту пропуску, де можливі вантажні перевезення. Саме вантажний напрямок, як на мене, нині потребує найбільшої уваги. Черга далекобійників інколи сягає Любомля. І забезпечення ритмічності в оформленні вантажів зараз – найбільший головний біль митниці.
-Вікторе Броніславовичу, які заходи планує запровадити Волинська митниця, щоб пришвидшити вантажопотік?
-Вантажопотік у європейському напрямку на Волині можливий лише через Ягодин і стримується пропускною здатністю мосту через Західний Буг. Інфраструктура переходу налічує 26 смуг, 13 з яких використовується для вантажних перевезень в обох напрямках. Але на мосту все це звужується в таку собі горловину на 2 смуги – експорт та імпорт. Тому чергами на Ягодині далекобійників уже не здивуєш. Але вони все одно обирають цей, найкоротший, шлях до Європи. Минулого року ми також розробили проект «Інтелектуальна система керування рухом автомобілів в МАПП «Ягодин». Він передбачає автоматизований контроль за переміщенням автомобілів, установлення систем зчитування і сканування документів, відміну паперових талонів тощо. Проект, вартість якого більше 22млн.грн., нині пройшов усі бюрократичні процедури погодження, виготовлення проектно-кошторисної документації, державної експертизи. Попереду – процедура тендерних закупівель, фінансування та виконання робіт. Думаю, що вже цього року ми введемо систему в експлуатацію. Крім того, наш аналіз показує, що через пункт контролю на залізничній станції «Ізов» у 2017 році кордон перетнуло лише 164 тисячі вагонів. У 2016 році їх було 225 тисяч, тобто існує тенденція до збільшення пропускної спроможності. Підприємці скаржаться, що проблема – у дефіциті рухомого складу на Укрзалізниці. Я ж вважаю, що при комплексному підході до питання про черги вантажів у західному напрямку має бути враховане також і використання на повну потужність залізничного сполучення. Це дуже вигідний для українського експорту шлях. Проте суттєво поліпшити ситуацію, на наше глибоке переконання, може лише будівництво нових автомобільних пунктів пропуску. Бажано, щоб вони були спеціалізованими.
-Чи плануються зміни стосовно автомобілів на іноземній реєстрації?
-Йде активне публічне обговорення цієї проблеми, розглядаються проекти в уряді та профільному комітеті Верховної Ради. Позиція митниці у цьому питанні незмінна – ми виконуємо закон. Як скоро він зміниться і яким він буде, залежить від народних депутатів України.
-А входить у ваші плани розширення «зеленого коридору» (збільшення кількості пропускних смуг) та покращення побутових умов на митному посту «Устилуг»?
-І в минулі роки, і тепер це питання є предметом міжнародних домовленостей України та вирішується на державному рівні. Наскільки мені відомо, документи вивчає технічний секретаріат програми прикордонного співробітництва ЄС. Логічно припустити, що після цього відбуватиметься коригування проектно-кошторисної документації, адже ті просторові рішення, які пропонували проектанти в 2013 році, можуть виявитись неактуальними. Особисто я з величезною радістю повідомив би волинянам новину про покращення умов у цьому пункті пропуску, але зможу зробити це лише після прийняття відповідних урядових та міжнародних рішень.
-Наскільки ефективною є співпраця митників із прикордонниками України та Польщі?
-У нас налагоджені ефективні комунікації як на рівні керівництва, так і на рівні старших змін. У випадку необхідності застосовується система попереднього повідомлення про виникнення надзвичайних ситуацій (наприклад, тих самих черг у пунктах пропуску), відповідно до Меморандуму між Україною та Республікою Польща про правовий режим українсько-польського державного кордону. Розробляються спільні програми протидії правопорушенням на кордоні. Польські колеги часто діляться з українськими знаннями про стандарти Євросоюзу у рамках програм стажування та обміну досвідом. Загалом співпрацюємо на високому організаційному рівні та відповідно до норм європейської політики добросусідства.
-Які питання найбільше турбують волинян, що телефонують на гарячу лінію митниці?
-Передусім це скарги на черги у пунктах пропуску, про які щойно йшла мова. Люди не зовсім орієнтуються у розподілі повноважень між митниками і прикордонниками. До того ж контроль за чергою поза пунктом пропуску, тобто ще на під’їзді до нього, на дорозі, в сервісній зоні здійснює Нацполіція як орган, який повинен забезпечити дотримання правил дорожнього руху і громадського порядку. Але із трьох няньок скаржники чомусь найчастіше обирають об’єктом свого невдоволення саме митницю. Тож, користуючись нагодою, прошу долучитися до роз’яснювальної кампанії і представників ЗМІ. Якщо громадянин стоїть у черзі до пункту пропуску «Устилуг» уже в межах самого міста, а навколо затори автівок, потрібно звертатись у поліцію. Це допоможе набагато більше, ніж нарікання на бездіяльність митниці. На другому місці за кількістю звернень прохання покращити стан благоустрою пунктів пропуску. Для людей, що стоять у черзі, важливі санітарно-гігієнічні зручності, куточки матері та дитини, вбиральні, якісний супутниковий зв’язок тощо. Рідко, але трапляється необхідність невідкладної медичної допомоги. Для всього цього необхідні інфраструктурні поліпшення. І я дякую небайдужим громадянам за їхні пропозиції. Намагаємося враховувати їх у силу своїх фінансових можливостей.
P.S. Висловлюємо щиру вдячність прес-секретарю Волинської митниці Валентині Черниш за допомогу в підготовці публікації.
Валентина Савчук, м. Луцьк

Розділ новин: 

Коментарі