Про це кореспондент «Міста вечірнього» вела розмову із заступниками директора НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів №3-ліцей» Наталією Васильчук та Людмилою Лакодей.
Репетиторство – це додаткові заняття учня з учителем-спеціалістом, метою яких є поглиблення та вдосконалення знань з певного предмету. В колишньому Радянському Союзі репетиторства не було. Траплялися окремі випадки, коли випускники просили додаткових занять з учителем-фахівцем перед вступом до вищих навчальних закладів. Репетиторство стало поширюватися у кінці 90-х та на початку 2000-х років, коли в суспільстві з’явилися певні тенденції. Зокрема, з одного боку, це економічні та соціальні умови, які відволікали батьків від виховання дітей, а тому виникла потреба у так званих гувернерах. З іншого боку, у батьків і дітей вимальовувалися чіткі перспективи навчання у престижних вузах, робота у фірмах, які досягли успіху, а також за кордоном. Виникли нові галузі економіки, що вимагають знання іноземної мови, інформатики, математики, хімії тощо.
Перш за все зауважимо, що вдаватися до послуг репетитора чи ні – особиста справа родини, яка виходить із своїх цілей, бажань і фінансових можливостей. Сучасні навчальні заклади, у тому числі й у Володимирі-Волинському, йдуть у ногу з часом і створюють усі можливості для забезпечення всебічного виховного та навчального процесу. Таким чином частина питання, якого торкнулась наша шановна читачка, нібито звучить слушно: чи потрібне репетиторство? Найкраще, звичайно, відповідь на це питання дадуть педагоги. З цією метою ми звернулися до одного із кращих педагогічних колективів Володимира-Волинського НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів №3-ліцей». Свою позицію висловили заступники директора НВК Людмила Іванівна Лакодей та Наталія Василівна Васильчук. Насамперед вони акцентували увагу на тому, що школа жодного відношення до репетиторства не має.
-Оскільки я опікуюся молодшими класами, - почала розмову Людмила Лакодей, - то дотримуюсь думки про те, що репетиторство у початковій ланці навчання є зайвим. Будь-яку проблему дитини, яка навчається у початковій школі, батьки можуть вирішити, звернувшись до вчителя. І я впевнена: якщо батьки запитують педагога, чи слід організувати дитині репетиторство, всі класоводи скажуть: навіщо? Але це не означає, що самі батьки не повинні вдома допомагати дитині. Батьки у цей період повинні разом з учителем навчити дитину вчитися. На жаль, не всі мають на це час. Тим більше, сам вчитель репетиторства не запропонує. У нас діють групи продовженого дня, про які можна сказати, що вони успішно замінюють репетиторство. Але головне, щоб батьки прислухалися і до своїх дітей, і до порад вчителя. Негативним наслідком репетиторства у молодших класах є те, що дитина втрачає інтерес до навчання. Їй стає нецікаво на уроках.
-Дитина за своєю природою є інертною, - каже Наталія Васильчук, яка опікується навчально-виховною роботою у середній ланці навчання. – Ось чому для неї вкрай важливою є системність, невід’ємними складовими якої є зацікавленість, заохочення і відповідно педагогічна підтримка учня. З цією метою у школі працюють факультативи, і їх достатньо для того, аби учень розвивав і поглиблював знання. В 11-их класах функціонують факультативи з математики, історії України, української мови та літератури з підготовки до ЗНО. Відомо, що ЗНО проводиться за шкільною програмою, що охоплює всі роки вивчення предмета і дійсно вимагає поглиблення знань за шкільний курс. Ось чому при підготовці до ЗНО заняття з репетитором допомагає систематизувати знання учневі, хоча це не є обов’язковим, адже систематизувати знання можна і самостійно, виконуючи тести в онлайн-режимі на сайтах ЗНО онлайн-освіта та Львівського регіонального центру. На цих інтеренет-ресурсах зібрана база завдань ЗНО за всі роки проведення тестувань та є тренувальне онлайн-тестування зі всіх предметів. Особливо звертаю увагу батьків, що, виконуючи тести на цих сайтах, учні дуже добре оволодівають практичними навичками і, як правило, здають незалежне оцінювання на високі бали та вступають в омріяні виші на престижні спеціальності. З кожним роком вимоги до ЗНО зростають. Що стосується нашого НВК, то хочу наголосити, що минулого року заклад посів 751 місце серед шкіл України і має другий результат у місті. У 2016 році з української мови поріг подолали всі 37 випускників, із них 43,24% набрали від 180-200 балів. Високі результати учні показали з історії. Із 32 учнів 15,62% набрали 180-200 балів, а учнів, які не подолали поріг, немає. За результатами тестування з математики 15,38% учнів набрали 180-200 балів, поріг подолали всі учні, що теж є високим показником. Минулого року всі наші медалісти підтвердили свої медалі, показавши на ЗНО високий рівень знань.
Звичайно, у щирій розмові торкнулися й такого важливого питання, як природні здібності дитини. Ні вчитель, ні репетитор не є чарівниками, а тому не можуть навчити дитину того, що не закладено у ній природою. На жаль, часто батьки нехтують цією серйозною проблемою і запрошують репетитора задля того, аби він зробив генія з тієї дитини, з якої його не можна зробити. Ось чому, якщо в родині прийняли рішення запросити репетитора, потрібно чітко визначитися, до якого предмета має нахил дитина, що їй цікаво, що їй під силу опанувати. Інакше заняття з репетитором перетвориться для дитини на моральні тортури.
І все ж суспільна думка сьогодні покладає всю відповідальність за навчання та виховання дітей саме на вчителя, хоч, згідно із Конституцією і моральними нормами, це передусім є обов’язком сім’ї, а школа – лише помічник. Кожна родина має свої духовні та етичні цінності, які не можна врахувати при вихованні великого учнівського колективу.
Звичайно, Людмила Лакодей і Наталія Васильчук висловили власну думку, власне бачення проблеми репетиторства. Більш ніж упевнена, що їх підтримають і колеги з інших міських шкіл. Але питання залишається відкритим, і ми запрошуємо до дискусії наших читачів.
Антоніна Булавіна, м. Володимир-Волинський
Коментарі