Недосконале законодавство щодо пільговиків і погані дороги – основні причини негараздів з перевезенням пасажирів у районі

Шляхи виходу зі складної ситуації шукали на нараді у Володимир-Волинській РДА.
Третього березня у кабінеті голови РДА Наталії Василець було людно і гамірно.
Понад дві години тут тривала нарада керівництва району, депутатів, сільських голів з перевізниками та начальником відділу пасажирських перевезень департаменту інфраструктури і туризму ОДА Наталією Остапкович. Пасажирські перевезення у районі забезпечують 8 перевізників, але з них лише четверо брали участь у зборах.
Про стан пасажирських перевезень у районі доповідав начальник відділу містобудування, архітектури та ЖКГ райдержадміністрації Петро Чуцький. Він зокрема зазначив, що 78 відсотків населених пунктів району повністю або частково (коли маршрутка зупиняється на відстані до 1км від села) охоплені пасажирськими перевезеннями. На останній тендер, що відбувся в ОДА 22 лютого, жоден із перевізників не подав заявку на обслуговування таких сіл як Чесний Хрест, Когильне, Бобичі, Бортнів, Амбуків та ін., бо ці маршрути є нерентабельними. Зумовлено це маленькою кількістю населення і поганим станом доріг. Отже, 9 сіл району залишаються фактично відрізаними від цивілізації. Від Устилузької об’єднаної громади надійшло звернення на відновлення маршруту «Володимир-Волинський – Коритниця через Устилуг» та запровадження маршруту «Володимир-Волинський – Лудин через Рогожани», які є дуже затребуваними.
Через порушення перевізниками графіків руху, передбачених договорами, та відмову водіїв перевозити пільгові категорії громадян в РДА від населення надходить багато скарг, усних і письмових. Минулого року було зареєстровано 7 звернень про незадовільну якість роботи перевізників. Лідером з порушень була перевізник Марія Проскура, з якою ОДА розірвала договір. Тепер найбільше претензій від пасажирів на роботу ВАТ АТП 10707 – дві скарги у 2015-му році та вже шість у поточному надійшло до РДА. Тож директор підприємства Володимир Дячук вислухав чимало критики на свою адресу. Особливо категоричною у висловлюваннях була головний спеціаліст районного відділу освіти Тетяна Іващенко:
-Нам треба, аби ви дотримувалися графіку перевезень! Ми зі свого боку виконуємо умови договору та перераховуємо компенсацію за пільгове перевезення учнів. Однак у грудні минулого року батьки і вчителі ЗОШ сіл Хмелівка та Бубнів скаржилися, що знімали рейси автобуса, який довозить дітей та вчителів до навчальних закладів. Було таке, що діти по тижню пропускали уроки. Це недопустимо, адже через вас переривається навчальний процес!
-То розірвіть зі мною договір! Я роблю все можливе і відповідально підходжу до виконання своїх обов’язків. А те, що через стан доріг ламаються і зношуються автобуси, то це не моя вина. Коштів, аби придбати нові, немає. Зробіть якісними автопокриття – і ми будемо нормально їздити. А ще на рейс дуже багато пільговиків, за них держава нам кошти не повертає, тож виїжджати з гаража резону немає. Більше того, у нас не вистачає водіїв, автобуси стоять, їздити нікому. А якщо знову оголосять мобілізацію, то ситуація тільки погіршиться, – сказав свою правду директор АТП.
Його підтримали перевізники Ігор Павловський та Вадим Шуба.
Учасники наради погодилися з тим, що через недосконале законодавство щодо пільговиків страждають і перевізники, і пасажири. Якщо дороги у районі потихеньку починають ремонтувати (хоча це процес довгий і миттєвого покращення чекати не слід), то з питанням виплати компенсацій за проїзд пільгових пасажирів ситуація зайшла у глухий кут.
Начальник управління соціального захисту Наталія Голюк підтвердила, що перевізники обурюються небезпідставно. Раніше компенсації виплачувалися лише частково. На сьогодні борг перед підприємцями складає 90,1тис.грн. У державний бюджет на 2016 рік гроші на компенсації взагалі не закладені. Уряд зобов’язав внести цю статтю витрат у місцеві бюджети. Тепер управління не укладає договорів з перевізниками. А виходить так, що кошти місцеві ради своїми рішеннями виділяють, але переказати їх підприємцям не мають права. Потрібно переглядати законодавство. Водночас пані Голюк повідомила приємну новину: у лютому Кабмін відшукав резерви для сплати боргів перевізникам, тож коли гроші надійдуть, вони їх отримають. Тільки коли і скільки, наразі невідомо.
Навколо теми відшкодування коштів говорили багато. Підприємці намагалися з’ясувати, чи порушують вони закон, коли відмовляються безкоштовно возити пільговиків. Представник ОДА Наталія Остапкович конкретної відповіді не надала, адже за законом порушують, а по суті – ні, бо держава не виконує своїх зобов’язань перед ними.
Ситуація склалася напружена. Від перевізників вимагали дотримання графіків руху, а вони у свою чергу не повинні возити пільговиків собі у збиток, тому можуть відмовитися від маршрутів взагалі. Тож Наталія Василець внесла слушну пропозицію. Аби пережити складний період і зберегти перевезення, варто провести сходи селян у населених пунктах, де б фахівці роз’яснили людям ситуацію і закликали пільговиків по можливості платити за проїзд та не зловживати своїм правом користуватися маршрутками безкоштовно. Перевізники скаржилися, що одні пільговики їздять дуже рідко, а є любителі безплатно покататися до міста і назад по декілька разів на день. Свою ідею голова РДА аргументувала тим, що на прийомах громадян кожне друге звернення стосується поганої якості перевезень. Людям не так важливий пільговий проїзд. Вони хочуть одного: щоб регулярно, з дотриманням графіка ходили маршрутки, аби вчасно доїжджати на роботу, навчання чи у справах. Також Наталія Василець наполягала на організації кращого інформування населення. У кожному приміщенні сільради, у кожному автобусі має бути вивішена інформація з даними про перевізника, про маршрут, про графік руху, а також перелік пільгових категорій населення.
На нараді були прийняті такі рішення. Наступний тендер на обслуговування маршрутів відбудеться в ОДА у квітні. До цього часу, враховуючи побажання пасажирів, внести зміни до існуючих маршрутів. Аби забезпечити перевезеннями максимальну кількість сіл, додати перевізникам по 25 відсотків малорентабельних напрямків. Оскільки вирішення питання про відшкодування коштів за пільговиків не в компетенції присутніх на зборах, а є прерогативою вищих ешелонів влади, то було ухвалено пропозицію винести це питання на наступну сесію районної ради та запропонувати депутатам написати звернення до обласної та Верховної Ради із рекомендацією скоротити перелік пільгових категорій громадян та замість загальних запровадити для них адресні допомоги на проїзд. Такі корективи будуть справедливими і позитивно вплинуть на якість пасажирських перевезень.
Міла Сергєєва, Володимир-Волинський район

Розділ новин: 

Коментарі