Історія про зайві куби, неприйомні дні та дві структури, які не можуть порозумітися

Публікації

Приводом до написання цього матеріалу стали скарги багатьох нововолинців, які мають у квартирах лічильники на енергоносії і яким приписують зайві кубометри газу та води. Обурювало людей, які вранці 20 січня прийшли до центральної філії «Ощадбанку», й те, що працівники фінустанови не приймали у них плату за електроенергію, вимагаючи рахунки від ВАТ «Волиньобленерго», цифри в яких, за словами нововолинців, не завжди відповідають реальним показникам лічильників. Оскільки ситуація з незрозумілими сумами боргів та нарахуванням плати за послуги, яких споживачі не отримують, у Нововолинську не нова і торкнулася досить широкого кола людей, ми вирішили дослідити цю проблему.
«Хто нам пояснить, чому ми маємо платити за приписки?»
-Скільки можна знущатися з людей? Мало того, що тарифи збільшили у два рази, то щомісяця ще й зайві кубометри газу приписують на кількадесят гривень. У банку не приймають гроші за світло, вимагаючи особовий рахунок від «Волиньобленерго», - обурювалася жінка середнього віку, стоячи у чималенькій черзі до віконечка каси.
–Та я той рахунок уже два місяці не отримувала, – підтримала її старша жінка, яка стояла позаду. – Якщо і принесуть, то ткнуть куди-небудь, і його або діти витягнуть, або під час прибирання затопчуть і викинуть. Йти за ним аж на другий кінець міста вже не маю сили, бо й сюди ледве дійшла, а ще тут чергу треба вистояти.
-А що їм до людей? Їм аби свій робочий час відсидіти, - розтривоженим бджолиним вуликом загуділо кілька голосів, показуючи на ще одну кабінку з написом «Прийом платежів». Там сиділа працівниця банку, яка займалася якимись справами, а за склом виднівся аркуш паперу з написом: «Відділ працює з клієнтами з 10.30 до 19.00».
-Правду кажете. Що хочуть, те й роблять. У мене теж вже півроку числяться якісь борги за газ і воду майже на сотню гривень, хоч і плачу справно щомісяця за лічильниками. Телефоную у «Волиньгаз», а там кажуть: «Нічого страшного, наступного місяця менше платитимете. Телефонуйте до нас і передавайте покази, тоді й боргів не буде». Разів 20 набирала ту газову службу, поки нарешті підняли трубку і записали показник. А у грудні – знову зайві куби. У водоканалі попросила показати свій попередній показник (на ринку у жінки витягли гаманець разом із квитанціями про сплату послуг – авт.), імені відмовили. Ледве впросила, щоб назвали цифру, – ділиться споживачка, яка назвалася Марією Семенюк. – Не розумію, чому я, пропрацювавши на підприємстві 37 років і отримуючи трішки більше 1000 гривень пенсії, маю щомісяця сплачувати якісь абстрактні борги? І де гарантія, що завтра знову не піднімуть тарифи і та переплата не перетвориться на борг?
-Мені теж приписали 50 зайвих кубів газу, а моїм сусідам – майже 200, - долучився до розмови чоловік, який назвався Василем Полішуком. – Намагання з’ясувати причину в газовій службі не мали успіху. Контролери розводять руками, пояснюючи, що це, мовляв, «вказівка з Києва», а керівництва підприємства того дня «не було на місці». Хотілося б також знати, скільки маю платити за воду, якщо споживаю за місяць 2-3 куби, а норма за субсидією – 4.
На проблеми з газовиками поскаржилася і пенсіонерка Ольга Труш, яка завітала в редакцію газети:
-Щомісяця я телефоную в усі комунальні служби і передаю показники лічильників на газ, воду та електроенергію. Стаціонарного телефона в нас немає, з мобільного телефонувати дорого, тому мушу турбувати сусідів. А коли отримую рахунки за послуги, щоразу бачу там якісь невідомо звідки взяті цифри. Вчора я теж пішла до сусідів і більше години намагалася додзвонитися у «Волиньгаз», але в трубці чулися лише короткі гудки. Не витримавши, я одяглася і поїхала туди сама. Перед обома віконцями каси стояло біля трьох десятків людей. Зайнявши чергу, підійшла до віконця і заглянула всередину: телефонна трубка була знята і лежала на столі. За більше, ніж півгодини, поки стояла в черзі, туди так ніхто й не телефонував. Передавши показники, я попередила касира: «Якщо ви знову нарахуєте зайві куби, поскаржуся в прокуратуру».
-І нарахуємо, – почула у відповідь.
Якщо винні комп’ютерні програми, то, може, декому слід повернутися до рахівниць?
-Неправда. Такого бути не може, - відреагував на прохання прокоментувати ситуацію із зайвими кубами газу в рахунках споживачів начальник місцевої філії ПАТ «Волиньгаз» Олег Галій.
-Олеже Володимировичу, інформацію про короткі гудки у трубці впродовж дня я можу підтвердити сама, оскільки перевірила це особисто. Так само готова продемонструвати вам і отримані мною платіжки за газ, в яких за листопад приписано 137, а за грудень 132 зайві куби. Двічі я розмовляла на цю тему з начальником відділу обліку газу вашої служби Людмилою Володимирівною, яка взяла слухавку лише після того, як їй повідомили, що телефонують з газети. Вона тоді записала реальний показник мого лічильника і пообіцяла відкоригувати рахунок, але нічого так і не змінилося, - викладаю факти.
-Добре, назвіть свою адресу, телефон і покази лічильника на даний час. Я перевірю і розберуся. Вам зателефонують.
-Нам і самим неприємно щодня вислуховувати нарікання та скарги людей, які вимагають пояснень, звідки у них взялися зайві кубометри і борги, якщо вони щомісяця сплачують за послуги за показами приладів обліку, - пояснює контролер, яка того ж дня прийшла до мене додому перевіряти показник. – Справа в тому, що комп’ютерна програма сама нараховує плату за дні, які залишаються до кінця місяця, якщо споживач повідомляє покази лічильника, наприклад, 20 чи 25 числа.
-Але ж комп’ютерні програми розробляють і обслуговують люди.
-Така вказівка нам надійшла нібито з Києва.
Як з’ясувалося згодом, наказ НАК «Нафтогаз України» №560 від 4 жовтня 2005 року «Про затвердження механізму обрахування обсягів природного газу на підприємствах з газопостачання та газифікації» справді є. Згідно з цим наказом, покази за спожитий газ щомісяця знімають контролери 20-25 числа, а за наступні дні йде нарахування за спеціальною методикою. Її суть у тому, що на підставі індивідуальної середньодобової норми споживання енергоносіїв кожним споживачем визначають їх обсяг до 1 числа наступного місяця.
Усе нібито зрозуміло, але тут є ще один нюанс, про який працівники газової служби чомусь «забувають» повідомити своїм абонентам. А справа в тому, що з 1 січня цього року уряд запровадив диференціацію в оплаті за газ і подібні приписки є відчутним ударом по кишені кожного споживача, який щомісяця переплачує за зайві куби.
-Начальник підприємства Володимир Озімчук зараз у відпустці, а у нас неприйомний день, тому приходьте завтра. Сьогодні понеділок, і ми працюємо лише з підприємствами, - почула я о 15.18 в абонентському відділі КП «Нововолинськводоканал» від жінки, що відрекомендувалася начальником відділу повірки лічильників Світланою Кравець (відвідувачів ні в кабінеті, ні біля віконця відділу не було – авт.). – І це не моя справа перевіряти рахунки й борги споживачів та причини їх виникнення.
Але, зваживши на те, що має справу з журналістом, пані Світлана все ж увімкнула комп’ютер і внесла туди потрібні правки. Продемонструвала вона й те, що показники приладів обліку, які вказують у квитанціях споживачі при оплаті послуг, таки вносяться на їхні особові рахунки.
-Навіть використовуючи 3 кубометри води, споживач має сплачувати обов’язковий платіж, зазначений у повідомленні про субсидію, - пояснює в п’ятницю о 15.30 оператор абонентського відділу підприємства Елла Важелюк, яка поспішала додому, оскільки в них «скорочений день». – Чому так? А тому, що коли абонент, наприклад, споживає чотири куби води, то держава повертає нам лише за два.
-Споживач має щомісяця сплачувати за енергоносії обов’язковий платіж, зазначений у повідомленні про субсидію. Якщо ж він споживає, наприклад, 19 кубів газу чи 5 кубів води, то сплачує обов’язковий платіж і повну вартість використаних енергоносіїв понад норму (норма для газу – 18куб.м, для води – 4). Якщо ж споживач використовує газу чи води менше норми за субсидією, то в кінці терміну, на який вона призначена, робиться перерахунок і переплату організація, яка надає послуги, повинна зарахувати йому в рахунок майбутніх платежів, - пояснює головний спеціаліст відділу субсидій управління праці та соціального захисту населення Валентина Луцюк. – У випадку, якщо збільшуються тарифи, проводиться диференціація платежів, у тому числі й переплати за енергоносії.
Про те, що це нова комп’ютерна програма, яку їм із початком року встановили програмісти, не дозволяє вносити показники лічильників, які повідомляють споживачі, а лише цифри і суми, вказані в рахунках від обленерго, сказала і одна з працівниць «Ощадбанку», яка приймає платежі за комунальні послуги. Тому, мовляв, вони й почали вимагати особові рахунки від клієнтів.
-Жодної вини з боку банку в цій ситуації немає, - відповів на прохання пояснити, згідно з якою нормою закону люди зобов’язані вказувати свої особові рахунки і сплачувати за послуги завищені комунальниками суми, керуючий фінансовою установою Микола Малашук. – ВАТ «Волиньобленерго» – приватна компанія і сама встановлює правила. Після нового року ми отримали звідти додаткову угоду, відповідно до вимог якої й була запроваджена нова комп’ютерна програма. Тому, прийшовши в банк платити за електроенергію, людина має або мати рахунок від енергетиків, або ж назвати свій особовий рахунок, на який перераховує кошти.
-Ви знаєте, останні тижні наші працівники тільки те й роблять, що кожні п’ять хвилин відповідають на дзвінки обурених абонентів, шукаючи і повідомляючи їхні особові рахунки. Шкода людей, особливо – стареньких. В «Ощадбанку», мабуть, не так зрозуміли суть даної угоди, тому й виникла ця проблема, від якої однаково страждаємо і ми, і банк, недоотримуючи кошти.
-Подібний інцидент має місце лише в Нововолинскій філії, в інших районах таких конфліктів немає, - пояснює начальник відділу збуту електроенергії Галина Цап. - Ми вже кілька разів телефонували туди і пояснювали, що їм треба було лише створити дві нові графи: в одну вносити показник лічильника, названий абонентом, а в іншу – дату, на яку він платить або хоче сплатити.
«Це порушення прав споживачів і кримінал, яким мають зайнятися правоохоронні структури»
Відносини між споживачем і організаціями комунальної сфери, які надають послуги, регулюються постановою Кабміну від 21 липня 2005 року №630, а також п.29 «Правил надання населенню послуг з газопостачання», затверджених Постановою КМУ від 09.12.1999 №2246. Крім того, відповідно до ст.20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», кожен споживач має право:
1)отримувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору;
2)одержувати в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання, порядок надання житлово-комунальних послуг, їх споживчі властивості тощо.
До слова, факти приписок об’ємів спожитих енергоносіїв мають місце не лише в Нововолинську. Як стало відомо з Інтернет-сайтів, на це скаржаться також і споживачі у Львові, Рівному й Тернополі, які звернулися за поясненнями до урядовців та депутатів.
«Якщо лічильник повірено належним чином, не прострочено, то на якій підставі у квитанції може з’явитися інша сума? – дивується член тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань перевірки ситуації із забезпечення природним газом Микола Сивульський. - Мені незрозуміло, як можна дописувати додаткові обсяги газу чи води для споживачів, які мають лічильники? Це порушення прав споживачів. Якщо такі факти мають місце, то це – кримінальне діяння, яким мають займатися правоохоронні структури», - резюмує народний депутат. А заступник голови парламентського комітету з питань паливно-енергетичного комплексу Михайло Волинець пообіцяв навіть звернутися з депутатським запитом щодо цієї ситуації до Кабміну.
У нас же виникає запитання: якщо у споживачів є лічильники, чому б комунальним службам не брати плату за їх показами від 20 до 20 числа чи від 30 до 30 кожного місяця, а не керуватися якимись абстрактними методиками донарахувань? Для чого породжувати у людей небезпідставні підозри?
Сторінку підготувала Валентина Савчук

Розділ новин: 

Коментарі