Чи має право Ощадбанк нав’язувати клієнту послугу SMS-оповіщення без його письмової згоди

У даному матеріалі ви знайдете відповідь на це та деякі інші запитання, пов’язані з банківською діяльністю.
До редакції нашої газети звернулася пенсіонерка з Володимира Катерина Павлюк. Жінка розповіла, який «подарунок» підніс їй Ощадбанк напередодні свята Дня Незалежності.
-Історія почалася 22 липня – це дата, коли я отримую пенсію через банкомат  Ощадбанку, - розповідає Катерина Петрівна. – Але ні 22-го, ні 23-го, ні 24-го отримати кошти я не змогла, бо в банкоматах не було грошей, та й збіглося це із вихідними днями. Пенсію одержала тільки 27 липня, звернувшись у центральну касу банку. Тоді мене насторожило те, що касир, коли видавала пенсію по картці банкомату, не попросила, аби я ввела пін-код, а відрахувала готівку без нього. Але це ще дрібниці. Справжній «сюрприз» чекав мене через місяць, 22 серпня. Цього дня я пішла до банкомата, але пенсії ще нараховано не було, проте я дізналася, що на моєму рахунку мінус 4 гривні. Виходить, що я – боржник перед Ощадбанком. Як?! Звідки взявся той борг, адже відомо, що більше грошей, ніж є на рахунку, ні банк, ні банкомат не видасть…
Жінці нічого не залишалося, як іти до керуючого банком за поясненням. Як з’ясувалося, 27 липня, коли пані Катерина отримувала пенсію в ощадкасі, їй без попередження та без узгодження підключили послугу SMS-повідомлення, яка жінці абсолютно не потрібна, бо вона і так знає дату отримання пенсії (якщо її не перерахують 22-го, то зроблять це 23-го, аби у банкоматі були гроші). До того ж Катерина Петрівна стверджує: пишучи заяву на одержання картки, чітко зазначила, що відмовляється від всяких оповіщень.
-Крім того, що зняли ті 4 гривні, забрали й 1 гривню, яка залишалася на рахунку, бо ті повідомлення обходяться у 5 гривень на місяць. Фактично ці гроші просто так у мене вкрали! – резюмує пенсіонерка. – А дізналася я про це випадково. Якби на рахунку залишалася не 1 гривня, а 10 чи 20, то я б нічого і не помітила. Скільки таких бабусь у місті, а скільки людей в Україні, яких дурять, відбираючи останні копійки!
Словом, після усної розмови з керуючим банком, 23 серпня жінці повернули відраховані 5 грн., а через день, 25-го, знову зняли… Але на цьому сюрпризи не закінчилися. У банкоматі пенсіонерка хотіла зняти одразу всю нараховану пенсію, але сума для отримання була меншою майже на 20 грн. Тож виникає ще одне питання – навіщо залишають частину грошей на рахунку?..
Ось і прийшла пані Катерина у редакцію, аби розставити крапки над «і» та застерегти пенсіонерів, щоб були обачними, перевіряли рух коштів на пенсійних рахунках, аби не стати жертвами непорозумінь. Навіть коли мають справу з державною установою, якою є Ощадбанк.
Принагідно підняла Катерина Петрівна ще одне питання, пов’язане з банківською діяльністю, яке хвилює не лише її особисто, а всіх, кому доводиться перераховувати кошти через банк:
-Скажімо, треба перевести в якусь організацію три гривні, а банк здирає за проведену операцію 7 гривень. Де, в якій країні таке бачене, щоб за послугу платити 120% від суми?! Треба встановити гнучку тарифну сітку і брати за послуги не фіксовану суму, а певний процент від платежу, який переводиться на той чи інший рахунок. Система, що нині існує, не подобається і обурює багатьох, але всі чомусь мовчать. Забувають про те, що у нас є депутати, які можуть писати звернення у Верховну Раду, в міністерства та відомства, щоб переглядали абсурдні рішення.
На жаль, нам, простим смертним, важко вплинути на тарифи, які встановлюють «там, зверху». А от про гроші, які знімають з рахунків за оповіщення, спробуємо дізнатися. Нам порадили звернутися до начальника філії Волинського обласного управління ПАТ «Державний ощадний банк України» Андрія Паскевича, якому ми відправили офіційний запит на отримання публічної інформації.

Роз’яснення керівництва банку
У відповіді, наданій заступником начальника філії з роздрібного бізнесу Анатолієм Чаблуком, зокрема йдеться: «У заяві про приєднання до договору комплексного банківського обслуговування фізичних осіб та відкриття поточного рахунку з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки), а також у п. 3.3.2 останнього зазначено, що Клієнт просить підключити основну картку до послуги смс – інформування до вказаного номера телефону. Клієнти самостійно надають інформацію про номери мобільних телефонів та засвідчують підписом свою згоду на отримання даного виду банківської послуги». Тобто, у договорі Катерина Петрівна власним підписом засвідчила свою згоду на послугу SMS-оповіщення, в іншому разі банк не мав би права її надавати.
Також у відповіді на запит надали роз’яснення, чому в банкоматі не завжди можна отримати всю суму, що є на рахунку: «Згідно з умовами обслуговування платіжних карт, отримання готівки з будь-якої карти Банку може бути проведено як у банкоматі, так і в касі банку. Завантаження банкоматів проводиться купюрами різного номіналу, а тому на момент зняття готівки Клієнтом можлива відсутність купюр певного номіналу. З метою отримання повної суми коштів, які знаходяться на карті Клієнта, останній у праві звернутися в касу відділення Банку та отримати кошти там».
І насамкінець, з метою встановлення всіх обставин ситуації, а також надання повної інформації Катерині Павлюк рекомендують звернутися до відділення Ощадбанку, що знаходиться за адресою: м.Володимир-Волинський, вул. Сагайдачного, буд.85. У відповіді на запит така інформація надана не була, оскільки «згідно зі ст. 60 Закону України «Про банки і банківську діяльність» банківською таємницею є інформація, в тому числі про банківські рахунки клієнтів, а також про операції, які були проведені на користь чи за дорученням клієнта, здійснені ним угоди. Інформація, яка містить банківську таємницю, розкривається банками на письмовий запит або з письмового дозволу власника такої інформації (п.1 ч. 1 ст. 62 ЗУ «Про банки і банківську діяльність»).
Виходячи із зазначеного вище, ще раз нагадуємо: перш ніж підписувати будь-які документи, потрібно уважно знайомитися з їхнім змістом.
Міла Сергєєва, м.Володимир-Волинський

Розділ новин: 

Коментарі