Недавно депутати обласної ради проголосували за рішення про заміну на котельнях області газових котлів на твердопаливні. Чи вирішить це проблеми енергозбереження та енергоощадливості на Волині, зокрема у Володимирі?
Волинська обласна рада шостого скликання вирішила внести зміни до Регіональної програми підвищення енергоефективності Волинської області на 2011-2015 роки. Ініціатори програми планують на 800 котельнях області замінити газові котли на твердопаливні і в результаті зменшити споживання газу на 75 %. Автори розробки змін до програми також декларують, що такі заходи можуть зменшити тарифи на теплопостачання. Утім в процесі реалізації благородна ініціатива матиме купу проблем та може призвести до досить негативних соціально-економічних та екологічних наслідків. В Україні, у тому числі на Волині, на даний час є багато проблем, пов’язаних саме зі споживанням енергоресурсів. Внаслідок того, що у будівлях, особливо у бюджетних установах, не проведена термомодернізація, тепла споживається в них у декілька разів більше, ніж це передбачено європейськими стандартами. Тому корінь проблеми – не енергоресурси, а їхнє використання. У змінах до Регіональної програми основний акцент ставиться не на зменшення тепла, а на заміну газових котлів на твердопаливні. Складається враження, що розробники програми свідомо підготували цю програму для діяльності бізнесменів, для яких важливе значення мають об’єми виробництва тепла, бо чим більше такого тепла вони продадуть споживачам, тим більше отримають прибутків.
Детальніше про це в інтерв’ю з головним інженером ПТМ «Володимир-Волинськтеплокомуненерго» Ярославом Жуком.
-Ярославе Івановичу, як, на Вашу думку, перехід на твердопаливні котли може вплинути на вартість послуг з теплопостачання?
-Можливо, в перший рік орендарями чи концесіонерами комунального майна внаслідок застосування системи демпінгу (штучного зниження) ціни на послуги дійсно будуть зменшені. Але зовсім немає гарантії, що тарифи на послуги теплопостачання будуть такі ж і надалі внаслідок використання твердопаливних котлів, адже при задіянні ринкових механізмів зросте вартість палива, крім того, у вартості послуг необхідно буде врахувати вартість нового обладнання. 3 2017р. виникне проблема встановлення додаткового обладнання для різкого зменшення викидів в атмосферу продуктів згоряння, особливо при згорянні твердих видів палива, бо нормативи тільки по викидах пилу продуктів згоряння, відповідно до угод з ЄС, зменшуються у 30 разів. Виникне необхідність встановлювати дороговартісне обладнання для очистки димових газів, що автоматично різко призведе до зростання послуг з теплопостачання. Думаю також, що тарифну політику відносно вартості послуг зможуть і будуть диктувати саме юридичні особи, які візьмуть в концесію об’єкти комунальної власності, оскільки недосконалість чинного законодавства у цих питаннях дає їм можливість це здійснити.
-Що означає для колективів підприємств теплових мереж та водопровідно-каналізаційного господарства прийняття рішень про передачу в концесію об’єктів комунальної власності?
-Депутати Волинської обласної ради шостого скликання своїм рішенням рекомендують відповідним радам, у тому числі міським, прийняти рішення про передачу в концесію об’єктів у сфері теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності відповідних комунальних громад. Якщо таке рішення приймуть місцеві депутати, то це означає повну ліквідацію таких підприємств як підприємство теплових мереж «Володимир-Волинськтеплокомуненерго» та управління водопровідно-каналізаційного господарства, бо їхню функцію з надання відповідних послуг будуть виконувати інші структури, які візьмуть в концесію комунальне майно. У результаті на цих комунальних підприємствах можуть бути звільнені одночасно більше 300 працівників.
-Таке явище як інвестиції загалом є позитивним для економіки міст. Внаслідок приходу капіталу створюються нові робочі місця та збільшуються надходження в місцеві бюджети. Який вплив матиме передача у концесію комунального майна Володимира-Волинського на економіку міста?
-Ілюзією є те, що всі інвестиції в комунальні господарства міст є позитивним явищем, адже на даний час намір взяти в концесію об’єкти централізованого теплопостачання Володимира-Волинського мають переважно товариства, що зареєстровані не в нашому місті, тому майже всі податки будуть використовуватися не у нас. Внаслідок ліквідації підприємств може збільшитися рівень безробіття у Володимирі, а це теж матиме негативні економічні наслідки для міста.
-На даний час жителям багатоповерхових будинків у Володимирі припинена подача гарячої води. Є думка, що внаслідок передачі в оренду чи концесію об’єктів комунальної теплоенергетики гаряча вода може подаватися постійно.
-На мою думку, надання якісних послуг з теплопостачання, в тому числі й гарячої води, залежить не від форми власності майна виробників теплопостачання, а від того, наскільки ефективно працюють ці підприємства. Так у Ковелі, Черкасах та Львові підприємствами комунальної теплоенергетики гаряча вода подавалась майже ціле літо, а в деяких містах – щоденно і цілодобово.
Підприємство теплових мереж нашого міста має значні борги за використаний природний газ, тому немає лімітів на газ. А внаслідок цього немає й гарячої води.
-У місті вже почався процес передачі в оренду об’єктів, які перебувають на балансі ПТМ «ВолодимирВолинськтеплокомуненерго»…
-На мою думку, всі останні рішення депутатів міської ради, пов’язані з передачею в оренду об’єктів комунальної теплоенергетики, є неправомірними, адже суперечать чинному законодавству України, зокрема Закону України «Про особливості передачі в оренду чи концесію об’єктів централізованого водо-теплопостачання і водовідведення, що перебувають у комунальній власності».
-На Вашу думку, чи варто депутатам міської ради зараз голосувати за передачу в оренду чи концесію об’єктів, що перебувають в комунальній власності?
-Таке рішення на даний час є завчасним і помилковим з наступних причин.
По-перше, Волинь, у тому числі наше місто, не готові на масовий перехід на твердопаливні котли. Передача в концесію чи оренду котелень, на яких планується масове заміщення газових котлів на твердопаливні без впровадження заходів по значному зменшенню споживання тепла, без створення гнучкого ринкового механізму формування цін на тверде паливо, без впровадження системи диверсифікації різних джерел постачання палива за видами (вивчення обсягів та економічної ефективності застосування різних видів органічного палива – соломи чи пелет з них, дров від санітарної чистки лісів, стебел та качанів кукурудзи, пелет та брикетів з відходів деревини, торфу та енергетичної лози), без запровадження програми з відновлення лісових насаджень та запровадження жорсткого контролю за заготівлею дров у значних обсягах для уникнення екологічної катастрофи є недоцільною і навіть містить ознаки авантюризму.
По-друге, в Україні, за даними різних джерел, орієнтовно видобувається 15-19 млрд. кубометрів газу, якого достатньо для потреб населення та підприємств теплокомуненерго. Ціна такого газу складає біля 100 доларів (2300 грн.). Якщо цей газ у перспективі піде на потреби громад України, а так повинно бути, бо надра є загальнонародними, то різко зменшиться вартість послуг з теплопостачання. І впровадження твердопаливних котлів, згідно з обласною програмою підвищення енергоефективності, треба буде кардинально переглядати.
По-третє, саме для нашого міста передача депутатами міської ради в оренду, а особливо в концесію об’єктів, що перебувають в комунальній власності, може бути бомбою уповільненої дії внаслідок значних негативних наслідків. На даний час підприємство має 8,3млн.грн. боргу за використаний природний газ. Якщо врахувати різницю в тарифах, які теоретично повинна нам повернути держава, та борги споживачів, то підприємство може використати для розрахунків за газ трохи більше 5млн.грн. Якщо врахувати думку фахівців «Нафтогазу України», які вважають, що різниця в тарифах для бюджетних організацій (яка склалася між затратами підприємства, де майже 80% - це вартість енергоносіїв та податки), та нарахуваннями за використану теплоенергію не повинна повертатися державою, так як ці проблеми були штучно створені за рахунок затвердження міською радою економічно необґрунтованих тарифів на теплову енергію (звичайно, з подачі ПТМ «Володимир-Волинськтеплокомуненерго»), то на підприємстві немає на даний час фінансових джерел надходження коштів у сумі більше 6млн.грн. на погашення боргу за газ. Враховуючи, що підприємство відноситься до комунальної власності й те, що ПТМ періодично контролюється відповідними економічними службами міськвиконкому, у випадку прийняття рішення про оренду чи концесію, коли «Володимир-Волинськтеплокомуненерго» буде ліквідоване і не матиме можливості в майбутньому поступово ліквідувати цей борг, кошти в розмірі більше 6млн.грн. автоматично стануть боргом міста, і це буде значним тягарем для бюджетів міста у майбутньому.
По-четверте, виникнуть проблеми з безкоштовним встановленням для жителів міста теплових лічильників за рахунок коштів інвестиційної програми підприємства теплових мереж, бо таке підприємство може бути повністю ліквідовано.
По-п’яте, у зв’язку з останніми рішеннями міської та обласної рад, що стосується передачі в оренду та концесію комунального майна, а отже, з можливою ліквідацією підприємства, на ПТМ виникла нездорова виробнича атмосфера: значно зменшилась мотивація до роботи працівників у зв’язку з непевністю в завтрашньому дні для себе і своїх сімей, деякі фахові працівники вже звільнилися з роботи. На даний час підприємство значно відстає по термінах підготовки до опалювального періоду. Прийняття рішення депутатів про концесію може значно погіршити цю ситуацію. Все це разом, імовірно, призведе до непередбачуваних наслідків, пов’язаних з неякісною підготовкою до опалювального періоду або його зриву, адже в колективі значно зросли протестні настрої, спричинені діями депутатів міської ради.
По-шосте, є ряд питань до економічно-фінансової діяльності підприємства теплових мереж. Передача об’єктів, які зараз знаходяться на балансі цього підприємства, є ідеальною можливістю для керівників та деяких посадовців ПТМ, а також для чиновників міста уникнути відповідальності, адже ліквідація підприємства дозволяє «сховати всі кінці у воду». Слід спочатку провести незалежний прозорий аудит діяльності підприємства (звісно, не економічними службами міськвиконкому) та винести питання про передачу в оренду комунального майна на громадські слухання.
Сьоме: передача в оренду чи концесію комунального майна абсолютно не гарантує якісного надання послуг з теплопостачання чи водовідведення, адже власники нових структур теплопостачання перш за все будуть зацікавлені в отриманні максимальних прибутків, а їх можна буде також отримати від маніпуляції з енергоносіями. Крім того, може виникнути ситуація, коли невідомо на кого можна буде поскаржитися у випадку незадовільних температурних режимів у квартирах чи відсутності тепла та води, адже нові власники, не виключено, будуть знаходитись в офшорах на якихось островах.
Тепер слово за депутатами, і тільки час покаже правильність їхнього рішення для громади міста.
* * *
Профспілки підприємства теплових мереж «Володимир-Волинськтеплокомуненерго» мають намір 9 вересня о 8.30год. організувати на площі перед будівлею міської ради мітинг з питань, пов’язаних з передачею в оренду чи концесію об’єктів теплопостачання, водовідведення та каналізації, що перебувають в комунальній власності.
Міла Сергєєва, м.Володимир-Волинський
Коментарі