Як у районі врегулювати проблему пасажирських перевезень

Дане питання розглядалося на засіданні громадської ради при Володимир-Волинській РДА.
Згідно з планом роботи громадської ради, на черговому засіданні 23 лютого розглядався стан пасажирських перевезень на території району та доцільність кількості автобусних маршрутів. Інформував членів ради із зазначеного питання начальник відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства райдержадміністрації Петро Чуцький. Він зокрема зазначив, що у районі налічується 78 населених пунктів, 4 із них – Орані, Гевин, Кладнів та Октавин – фактично вимерли. Пасажирськими перевезеннями охоплений 61 населений пункт району, що складає 82%. Ще вісім відсотків – це умовні перевезення, коли маршрутка зупиняється за 2 км від населеного пункту. До таких сіл належать Ліски, Воля Свійчівська та Пархоменкове. Зовсім не охоплені перевезеннями села Бегета, Міжлісся, Бобичі, Амбуків, Рогожани, Ворчин, Заболоття та Новини. Петро Андрійович проаналізував увесь комплекс проблем з цього питання, що відображаються у скаргах пасажирів, та окреслив шляхи покращення ситуації
Отже, перевезення у районі здійснюються п’ятьма перевізниками. Найбільше (сім маршрутів) обслуговує АТП 10707, також перевозять пасажирів Ігор Павловський, Вадим Шуба, Валентина Веснянка та Михайло Тищук. Але у районі є такі маршрути (переважно до віддалених сіл з жахливими дорогами), на які роками оголошується конкурс, але ніхто із перевізників не погоджується на них працювати. За словами Петра Чуцького, на такий стан справ впливає декілька факторів.
По-перше, кожен перевізник зацікавлений у рентабельності маршрутів, які приносять прибуток, а не збитки. Але, на жаль, частина з них на території району є збитковими (маленька кількість пасажирів не може компенсувати затрати на перевезення). Петро Андрійович вивчав, як аналогічна проблема розв’язується у країнах Євросоюзу. Виявилося, в Європі збиткові чи малорентабельні маршрути обслуговують комунальні перевізники, що отримують дотації з місцевих бюджетів. А у нас – тільки приватні підприємці, яким не доводиться розраховувати на сторонню допомогу. Тож аби хоч якось врегульовувати болюче питання, власникам прибуткових маршрутів стали додавати «у навантаження» збиткові. Так, наприклад, функціонує маршрутка сполученням Луцьк-Чорників.
Другий фактор – пільговики (більшість із них – пенсіонери), які мають право на безкоштовний проїзд у громадському транспорті. А оскільки законні компенсації від держави перевізники не отримують, то й встановлюють свої правила: «Двоє пільговиків на рейс – і не більше». Звісно, ці обмеження незаконні, але, з іншого боку, що робити перевізнику, який фактично оплачує проїзд пільговиків із власної кишені? А дехто з пенсіонерів ще й зловживає своїм правом і катається без крайньої потреби. Крім того, від кількості виручених грошей залежить розмір зарплати водіїв. Ось і виникають конфлікти. Потім – дзвінки і скарги у владні кабінети. А перш, ніж жалітися, може, краще зрозуміти ситуацію, оплатити проїзд і спокійно їхати? Іншого виходу просто немає.
До речі, за кордоном пільгові перевезення не практикуються. На думку посадовця, у нас було б доцільніше запровадити грошову допомогу пільговикам, тоді усі б платили і було б більше порядку.
Третя причина – можливості перевізника, які є дуже обмеженими. Наприклад, немає запасних автобусів.
-Як правило, ситуація така: треба для роботи чотири одиниці транспорту, то стільки і є, - пояснює доповідач. – Відповідно, працює чотири водії. А якщо маршрутка зламалася чи працівник захворів, рейс знімається. І тоді сиплються скарги в РДА. А що може зробити місцева адміністрація? Нічого, бо тендери проводить Волинська ОДА в Луцьку, і, перш ніж прийняти рішення про переможців конкурсу, ніхто на відстані не перевіряє технічний стан транспорту і взагалі можливості перевізників. А потім виявляється, що на практиці вони не завжди можуть якісно обслуговувати маршрути. Так сталося з маршрутом «Володимир-Волинський – Коритниця». На сесію райради один із депутатів виніс питання про розірвання контракту з перевізником. Підтримали. Розірвали. І що? Тепер треба два місяці чекати наступного тендеру, і не факт, що знайдеться бажаючий взяти цей маршрут. А людям треба їздити зараз і щодня. От і просимо АТП, щоб тимчасово здійснювали ці рейси. На жаль, не всі розуміють, що є маршрути, на яких перевізником треба дорожити і не приймати необдуманих рішень, - упевнений Петро Андрійович. – Законодавством не передбачено покарання для перевізників за недотримання умов договору. Це і погано, і добре, бо виходить так, що ми від них залежні.
І ще один фактор неналежного стану пасажирських перевезень – стан доріг, які не витримують жодної критики і є основною причиною всіх негараздів. Тільки минулого року було витрачено п’ять мільйонів бюджетних грошей на ямковий ремонт. А настала весна, зійшов сніг – і разом з ним – дороговартісні латки. Крім того, утворилися ще нові ями. Всім зрозуміло, що потрібний капітальний ремонт, інакше – гроші на вітер. Втім, ця тема потребує більшої уваги і на одному із засідань громадської ради розглядатиметься окремо.

Що робити
З метою покращення стану пасажирських перевезень у районі та їхньої оптимізації, громадська рада рекомендує:
Відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства РДА спільно з органами місцевого самоврядування провести аналіз існуючих маршрутів і тих, на яких не здійснюються пасажирські перевезення. При надходженні скарг від громадян щодо порушення графіків руху, зриву рейсів та неналежної поведінки водіїв оперативно повідомляти про це перевізників для негайного усунення порушень. Проводити постійний моніторинг перевезення пасажирів на всіх маршрутах і повідомляти про порушення департамент інфраструктури і туризму облдержадміністрації.
Органам місцевого самоврядування слід вивісити в адмінприміщеннях рад інформацію про перевізників, які здійснюють пасажирські перевезення на території ради, графіки руху автотранспорту, вартість проїзду та перелік категорій громадян, які мають право на безоплатний проїзд.
Особам, які здійснюють перевезення пасажирів, дотримуватися законодавства щодо пасажирських перевезень, зокрема пільгових категорій громадян. Не ігнорувати умови укладених договорів на перевезення. Регулярно проводити інструктажі з водіями автобусів щодо культури обслуговування пасажирів і дотримання законодавства стосовно перевезень. Забезпечити розміщення в автобусах докладної інформації з відомостями про перевізника, водія, графік руху, вартість проїзду та перелік пільгових категорій громадян.
За таке рішення проголосували всі члени громадської ради.
Міла Сергєєва, Володимир-Волинський район

Розділ новин: 

Коментарі