«Дітям з Вадами слуху складно, а деяким просто неможливо здобути якісну освіту в інклюзивних класах»

18527234_100261033895061_7008272811098569047_oУ цьому переконане керівництво Володимир-Волинської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів, яка 6 грудня святкує свій 72-й рік народження.
Спеціальна загальноосвітня школа-інтернат з усіма своїми радощами, успіхами і труднощами живе і діє у княжому місті з 1946 року. Раніше вона знаходилася в приміщенні колишнього польського дитячого притулку, а з 2008 року перейшла в сучасну комфортабельну триповерхову будівлю, оснащену новим сучасним обладнанням та сурдотехнічними засобами навчання. П’ятнадцять останніх років школу очолює Богдан Ярославович Гудим, який прийшов сюди на посаду вихователя в далекому 1986 році. У школі є все необхідне для організації освітньої, виховної та корекційно-реабілітаційної роботи: кабінети фізики, хімії, біології, інформатики, музичної ритміки та ЛФК, обслуговуючої праці, швейна, столярна та слюсарна майстерні, 6 кабінетів для індивідуальної роботи з розвитку слухового сприймання та формування вимови, 16 класних кімнат, 6 студій для гурткової роботи, спортивний і тренажерні зали, спортивні майданчики, ігрові кімнати. Це єдиний на Волині заклад спеціальної освіти, де учням з порушеннями слуху, які навчаються 12 років,надають освітні та корекційно-реабілітаційні послуги. В цьому році школа зібрала під своїм крилом більше 100 дітей з різних куточків області, які здобувають тут повну загальну середню освіту. За час існування закладу тут отримали путівку в життя понад 700 вихованців, які є успішними працівниками, підприємцями та гордістю школи. Вони також навчаються у вищих і спеціальних закладах багатьох міст та регіонів України. Випускника школи, українського дизайнера Олега Тарнавського визнали кращим модельєром на тижні моди у Берліні. Він став переможцем багатьох дизайнерських конкурсів, а його моделі побували на подіумах Німеччини, де Олег посів перше місце, обійшовши понад сто конкурентів з різних країн.

«Дітям із особливими потребами краще навчатися з такими ж, як вони самі»

робота із студентами-Кожна дитина має право на достойне повноцінне життя, фізичний, інтелектуальний, духовний та соціальний розвиток, освіту і виховання, які дадуть упевненість у собі, допоможуть знайти свою долю, покликання та місце в суспільстві. Усе це дуже важливо для дітей з порушеннями слуху, яким досить складно, а деяким практично неможливо здобути якісну освіту у звичайній загальноосвітній школі, без спеціальної методики, сурдопедагогів які досконало володіють мовою жестів і міміки. Таким дітям краще навчатися поруч із такими ж, як вони самі, бо для них дуже важливо, щоб у вчителя не було ні зайвих рухів, ні зайвих слів, щоб була повільна і виразна мова, чітко виражений кожен звук. А масові школи ще не готові здійснювати освітньо-виховну та корекційну роботу з такими дітьми. Існує й інша проблема – адаптація особливих дітей в учнівському колективі. Не секрет, що часто діти з фізичними вадами стають у класі об’єктами для принижень, насмішок, а іноді й відвертих знущань. З іншого боку, хіба в такій школі, де у класі 30 і більше учнів, учитель має можливість окремо приділити увагу дитині з порушенням слуху? Там немає сурдоперекладача, який допоміг би нечуючим дітям зрозуміти, про що йде мова на уроці. Та чиновники від освіти думають інакше. Вони чомусь вважають, що абсолютно всі діти мають навчатися за інклюзивною формою навчання у звичайних масових школах. Такі дії посадових осіб викликають у нас – педагогів, які десятки років працюють із особливими дітьми, глибоке занепокоєння, адже можуть негативно вплинути на долю найбільш незахищеної категорії. І я не погоджуюся з такою позицією представників влади, які не є спеціалістами у галузі спеціальної освіти і не мають жодних повноважень руйнувати існуючу систему навчання та виховання дітей з вадами слуху, яка існує у нашій державі вже понад 200 років, – зауважує заступник директора з навчальної роботи, педагог із багаторічним стажем роботи Лілія Ліщук. – Вважаю, що необхідний украй виважений підхід до внесення змін в існуючу систему освіти.

«Педагоги роблять усе, аби відкрити двері підопічним у неповторний світ звуків»

до спецшколи 49-Сьогодні дитина з особливими потребами має право на якісну освіту, право вибору форми навчання
та школи, яка краще задовольнить її потреби. У нашій школі, крім загальноосвітніх дисциплін, вивчаються і спеціальні предмети: розвиток слухо-зоро-тактильного сприймання та формування вимови, українська жестова мова, предметно-практичне навчання, музична ритміка та лікувальна фізкультура, які допомагають дитині з порушеннями слуху краще зрозуміти навколишній світ, формують мову, розвивають слухове сприймання, здійснюють фізичну, соціальну, психологічну реабілітацію, – доповнює колегу заступник директора з виховної та корекційної роботи, педагог із великим досвідом роботи з дітьми з порушеннями слуху Тамара Мазурук, яка особисто розробила рекомендації щодо організації фонетичного та мовного режиму в школі й прикладає багато зусиль до слухопротезування своїх підопічних. – У класах у нас – лише по 7-9 учнів, існує індивідуальний підхід до кожного, а це – можливість для дитини з вадами слуху сприймати світ звуків, відчувати радість спілкування, позбавитися болісного відчуття бути непочутою, обділеною увагою, теплом, любов’ю та розумінням. Педагоги школи роблять усе, щоб відкрити для дітей з порушеннями слуху двері у неповторний світ звуків, навчити спілкуватися, розуміти мову оточуючих, вселити віру та надію у можливості кожній дитині. Недарма ж емблемою школи є дитяче серце, яке підтримують долоні педагога. На базі школи відбуваються міські й обласні семінари. Кафедрою сурдопедагогіки НПУ імені М.П.Драгоманова, разом з МОН України організована і проведена ХІІ Всеукраїнська науково-педагогічна конференція на тему «Трансформація психолого-педагогічних теорій в практику навчання і виховання дітей з порушеннями слуху як інноваційний конструкт». Тут проходять педагогічну практику студенти дефектологічного факультету Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. У школі дітки не лише здобувають знання, а й із задоволенням займаються у різноманітних гуртках, беруть участь у святах, конкурсах, спортивних змаганнях, є лауреатами та переможцями міських, обласних, Всеукраїнських конкурсів та змагань «Повір у себе». Спортсмени школи під керівництвом тренера Миколи Шевчука та Валерія Кравченка є чемпіонами України з пляжного волейболу, настільного тенісу та легкої атлетики. Учасники художньої самодіяльності неодноразово були переможцями Міжнародного фестивалю пісні та творчих форм для дітей з обмеженими можливостями у м. Подоляни в Польщі, звідки привезли бронзові, срібні та золоті статуетки. В останні роки учні школи виявили бажання брати участь у ЗНО. Після здачі ЗНО вони навчаються у вищих навчальних закладах України, – із гордістю розповідає Тамара Василівна.
602580570-Нам дуже хочеться, щоб такі особливі дітки мали можливість навчатися у спеціальному закладі, де панує доброта, любов, взаєморозуміння, злагода, де є широкі можливості для дитини у навчанні та розвитку, а батьки мають кваліфіковану пораду та підтримку, – додає Лілія Михайлівна.
Зараз колектив Володимир-Волинської спецшколи разом із педагогом–організатором Галиною Давидюк та Галиною Веліч розучують вірші, танці , сценки, пісні в жестовому виконанні до дня народження школи, який вони святкуватимуть 6 грудня. Тож ми вітаємо колектив закладу і зичимо усім здоров’я, успіхів, удачі, а педагогам – вдячності за самовіддану, подвижницьку працю задля блага всіх тих, хто чує серцем, відчуває душею всю красу цього світу. Саме вони, наче ангели-охоронці, торують особливим дітям стежку в життя, допомагають улитися в бурхливу ріку сьогодення, не загубитися і знайти свою долю, своє покликання.
Валентина Савчук, м. Володимир-Волинський

Напишіть відгук

Увійти за допомогою:

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>